11 JULI 2020

Op 11 juli 2020

Beste N-VA vrienden

Allereerst wens ik jullie namens het bestuur van N-VA Edegem een heel fijne 11 juli, een heel zonnige en leuke Vlaamse Feestdag toe!

Het is, zoals jullie allen begrijpen, geen gewone 11 juli! Het coronavirus heeft sinds een half jaar onze ganse samenleving, van familie tot wereldgemeenschap, grondig overhoop gehaald. Jammer genoeg konden hierdoor ook de geplande 11-juli feestelijkheden in Edegem niet doorgaan.

Gelukkig kunnen we sinds enkele weken de contacten met al wie ons dierbaar is, weliswaar voorzichtig en volgens de veiligheidsvoorschriften, terug opnemen! Gelukkig kunnen we binnen dezelfde voorzichtigheid terug genieten van een vakantiegevoel, van een leuk terrasje, van een lekker etentje!

En hopelijk maken de weergoden het mogelijk om zaterdag een heel fijne feestdag te beleven, thuis, in je buurt in ons aangenaam groen Edegem, in je vakantieoord of tijdens een van de vele wandel- en fietsroutes in ons mooi Vlaanderen.

11 juli, blijft immers ondanks alles onze Vlaamse feestdag om te vieren, om te genieten!

Maar het is ook een dag om even stil te staan bij wat het jaar heeft gebracht en wat de toekomst mogelijk brengen zal.

Sinds 11 juli 2019  is er veel gebeurd. De verkiezingen voor het federaal parlement van 26 mei 2019 waarbij N-VA afgetekend de grootste partij in België bleef, hebben echter ondanks Corona, nog steeds niet geleid tot een werkbare, democratische  regering. Omdat sommigen weigeren rekening te houden met de bekommernissen van de Vlamingen blijft  men proberen de N-VA buiten spel te zetten.

Ook onze Vlaamse instellingen en bevoegdheden, verworven door generaties Vlaamse strijd, worden door sommigen in vraag gesteld. De versnippering van de bevoegdheden op vlak van de gezondheidszorg, gevolg van de slechte zesde staatshervorming, wordt door sommigen aangegrepen om deze bevoegdheden terug naar het federale niveau te brengen. Als N-VA zullen wij alles in het werk stellen om de gezondheids- en welzijnssectoren volledig op het Vlaamse niveau te brengen zo dicht mogelijk bij de bevolking!

Gelukkig hebben we sinds oktober wel een sterke Vlaamse regering onder N-VA-leiding. Jan Jambon loodst als minister-president  en lid van de nationale veiligheidsraad Vlaanderen door de crisis.  De Vlaamse regering treft kordate maatrgelen voor alle getroffenen door de crisis zowel op economisch als op sociaal vlak. Ook de zwaar getroffen cultuursector, het verenigingsleven, de sport, het toerisme  krijgen steun met doordachte en noodzakelijke maatregelen. Al onze jonge dynamische ministers zetten zich op hun domein tot en met in, elk voor hun bevoegdheid: Mathias Diependaele voor financiën en wonen, Ben Weyts voor onderwijs en sport, Zuhal Demir voor toerisme. Zij verdienen al onze steun!

Dit is waar N-VA voor staat: een positief Vlaams beleid als alternatief voor het uitgeputte en versleten Belgisch niveau. De weg uit de coronacrisis is de economische groei en Vlaanderen is de motor van de economie. Ieder van ons is een schakeltje in die economie dat ervoor zorgt dat we hier sterker zullen uitkomen. Wij werken mee aan de ontwikkeling van een vaccin, aan digitale oplossingen, aan de veilige heropstart van winkels, bedrijven, ons sociaal leven en het onderwijs.

Het beleid dat wij in de toekomst zullen uitbouwen moet steunen op ondernemerschap, technologie en innovatie. Sociale accenten zijn voor ons ook zeer belangrijk maar wel binnen een kader dat onze economie en jobs kan stimuleren in plaats van ze kapot te belasten.

Op het gemeentelijk niveau wordt door onze collegeleden hard gewerkt om de coronacrisis mede het hoofd te bieden. Maar ook na corona wil het N-VA-gemeentebestuur blijven investeren in de toekomst, onze straten, onze fiets-en voetpaden, onze voorzieningen. Om dit mogelijk te blijven maken is een zuinig beleid in deze coronacrisis geen overbodige luxe.  De inkomsten van de gemeenten dreigen de komende jaren immers serieus  te verminderen. Dit beleid is noodzakelijk om Edegem te blijven verzorgen als een warme en leuke gemeente waar het goed en aangenaam is om te leven voor jong en oud!

Beste N-VA vrienden

Als je samen met N-VA wil genieten van 11 juli, surf naar 11 juli Feest van de Vlaamse gemeenschap “Vlaanderen Viert Virtueel”

Alle info vind je op:  www.n-va.be/11juli

Maar vooral voor zaterdag 11 juli,  geef Edegem een feestelijk Vlaams karakter en hang de leeuwenvlag uit! Het is belangrijk om nu zeker onze Vlaamse identiteit, ons Vlaams zelfbewustzijn tot uiting te brengen.

En hopelijk zal de evolutie het mogelijk maken om elkaar in het najaar op een veilige en leuke manier terug te ontmoeten.

Een fijne 11 juli!

Namens het bestuur van N-VA Edegem