11 juli 2021

11 JULI 2021.

Leeuw

Beste N-VA vrienden,

Het doet me enorm veel plezier dat we dit jaar 11 juli terug echt kunnen vieren.

Weliswaar nog voorzichtig en met beperkingen, maar we kunnen opnieuw genieten en elkaar terug in levende lijve ontmoeten!

En we hebben dit jaar in Edegem voor onze Vlaamse feestdag een bijzonder leuk programma met rasartieste Geena Lisa waar jullie zullen van genieten!

Dat we een mooie zomer tegemoet gaan, hebben we te danken aan de wetenschap en de enorme vaccinatiebereidheid én snelheid.

De vaccinatie was niet toevallig een verantwoordelijkheid van de deelstaten. Vanaf er vaccins waren, werden die efficiënt gezet. Zeker hier in Vlaanderen.

Ik wil hier namens N-VA Edegem een bloemetje werpen naar allen die het mogelijk maken dat het vaccinatiecentrum in de AED-studio's uitzonderlijk vriendelijk en efficiënt vele duizenden burgers hebben onthaald en gevaccineerd en dit nog blijven doen de komende maanden!  Ik wil ook alle leden danken die zich ook elders mee hebben ingezet als vrijwilliger.

Het coronavirus heeft veel pijnpunten blootgelegd en zaken op scherp gesteld.

Alle Vlamingen hebben steeds kunnen rekenen op het lokale bestuursniveau. Onze Vlaamse steden en gemeenten stonden er het voorbije anderhalf jaar.  Ook ons N-VA gemeentebestuur heeft in moeilijke omstandigheden en met de inzet van heel wat helpende handen uit onze lokale gemeenschap er als gemeente steeds proberen te zijn.

Voor onze rusthuisbewoners die vorig jaar hard getroffen zijn, voor onze lokale handelaars en horeca, die onzekere tijden achter de rug hebben, ook voor onze verenigingen die hun werking zagen stilvallen.

Maar onze lokale besturen stonden niet alleen!

Onze Vlaamse regering met N-VA aan het roer heeft er alles aan gedaan om het lokale niveau te ondersteunen, de zorg te versterken, het onderwijs te verzekeren en onze economie te stimuleren om deze moeilijke periode te boven te komen.

Dank zij onze minister-president Jan Jambon en minister van cultuur kregen onze verenigingen in Edegem 258.927 euro als extra steun toegekend.

Dank zij de strijd van minister Ben Weyts om de scholen open te houden, konden in de vele scholen in Edegem  onze kinderen en kleinkinderen in veilige omstandigheden blijven leren, moeilijk maar nodig.

Met de zomerscholen die we hier ook in Edegem organiseren, proberen onze leerkrachten de leerachterstand die sommige kinderen opliepen, in te halen. Ook hier krijgen we in Edegem extra steun van onze minister van onderwijs.

Maar beste N-VA vrienden, 11 juli is terecht een feest! Maar het blijft ook een strijddag!

Want deze coronacrisis heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat onze Vlaamse autonomie zeer broos is!  Er zijn krachten in dit land die van elke gelegenheid gebruik, lees misbruik, maken om de terechte zelfbeschikking van Vlaanderen en het Vlaams bestuur onderuit te halen!

Door het virus werd elk ander maatschappelijk debat in de kiem gesmoord.

Maandenlang heeft de federale regering haar anti-Vlaamse inhoudelijke koers en gebrek aan langetermijnvisie kunnen verhullen onder de coronastolp.

Hier en nu trekken we het maatschappelijk debat weer open en herinneren we aan de historische opdracht van onze partij om dit land om te smeden naar een confederatie van autonome regio’s, zodat Vlaanderen eindelijk het centrumrechts bestuur kan krijgen waar het al decennia voor stemt.

Hier in Edegem probeert ons gemeentebestuur door het gezond maken van de gemeentefinanciën  de gemeente efficiënt te besturen en ruimte te creëren voor noodzakelijke investeringen.

En dit is niet de gemakkelijkste weg, maar de enige weg om onze toekomstige generaties niet te belasten met torenhoge schulden.

Voor Vlaanderen is een brede centrumrechtse stroming, opgebouwd rond de N-VA, de enige optie om een nieuwe Vivaldi-regering te vermijden en een einde te maken aan hun sociaal-economisch uitkeringsbeleid, hun naïef migratie- en integratiebeleid en de groene dogma’s die ze hanteren. Zo worden we gekatapulteerd  naar een paar eeuwen geleden.

We kunnen ook niet toelaten dat er bevoegdheden overgeheveld worden naar een geblokkeerd Belgisch beleidsniveau waar Vlamingen zelfs niet meer democratisch vertegenwoordigd worden.

Het is onze taak, van alle mandatarissen en sympathisanten, om de komende drie jaar zoveel mogelijk mensen van die waarheid te overtuigen.

Ondertussen blijven onze Vlaamse ministers zich inzetten.

* Minister-president Jan Jambon zijn relanceplan zal onze Vlaamse welvaart en welzijn terug versterken. Ook Edegem zal hier de vruchten van plukken.

* Minister Zuhal Demir zorgt voor een echt groen beleid met maar liefst 1 miljoen bomen.

* Minister Ben Weyts waakt over de kwaliteit van onze taal. Alles begint bij het Nederlands, daarom zijn o.m. de taalscreenings in de derde kleuterklas nodig.

* Minister Matthias Diependaele werkt naast de sociale rechtvaardigheid die we allemaal zo hoog in het vaandel dragen ook elke dag aan de restauratie van ons Vlaams erfgoed.

Vanaf nu kijken we vooruit. Vlaanderen en Edegem hebben zoveel moois te bieden.

Laten we dat op deze dag in het bijzonder waarderen.

Na de vakantie starten we onze N-VA werking in Edegem opnieuw op en zullen we elkaar zeker terugzien ook al niet in het minst om de 20ste  verjaardag  van N-VA te vieren.

Maak er een onvergetelijke Vlaamse feestdag van!

En geniet van de vakantie!

Hugo Van Bueren

Voorzitter N-VA Edegem