Jong N-VA - Extra Edegemse studieplekken in Huis Hellemans

Op 11 januari 2022

Extra Edegemse studieplekken in Huis Hellemans:  We zijn 7 dagen op 7 geopend om studenten te ontvangen

Als aanvulling op de reeds beschikbare plaatsen die het lokaal bestuur in de bibliotheek van het nieuwe VTC Kruispunt aanbiedt, organiseren we vanaf maandag 10 januari een extra studielocatie zodat er nog meer studenten zich in onze gemeente optimaal kunnen voorbereiden op hun examens’, zegt voorzitter van Jong N-VA Edegem Jimi Claeys.

Samen studeren stimuleert. Onder dat motto nam onze jongerenvereniging het initiatief om opnieuw een unieke studielocatie voor de studenten uit het hoger onderwijs aan te bieden. Ze kregen net als tijdens de tweede zittijd de vraag of er ergens in Edegem nog extra studieplekken kwamen. Wegens de verstrengde maatregelen zijn de beschikbare plaatsen in het vrijetijdscentrum beperkt. Op sommige dagen is de bibliotheek zelfs volzet. Vandaar zocht Jong N-VA op eigen houtje naar een nieuwe locatie en vonden deze in Huis Hellemans. De rustgevende tuin loopt over in die van het naastgelegen VTC Kruispunt en is ideaal voor een pauzemoment. In Huis Hellemans kunnen studenten bovendien 7 dagen op 7 terecht. We hebben nu al studenten die hun plekje voor de komende weekends hebben verzekerd.’

We voorzien 12 studieplekken en kunnen nog uitbreiden

Koffiehoek en pauzelokaal

Uit recente onderzoeken blijkt dat de pandemie en haar onzekere tijden met periodes van thuisisolatie, quarantaines en vrijheidsbeperkende maatregelen een negatieve impact hebben op het mentaal welzijn van jongeren. Studieplaatsen zijn net een ontmoetingsplaats waar studenten samen, en op veilige afstand van elkaar, kunnen blokken. Het geeft hen daarnaast de mogelijkheid om dat – o zo belangrijk – stukje sociaal contact te behouden. In de ingerichte koffie- of theehoek kunnen ze een babbeltje slaan. In het pauzelokaal kunnen de jongeren een boek lezen of een gezelschapsspel spelen. Nog beter is naar buiten trekken om een luchtje te scheppen tijdens een wandeling of rondje ploggen. Er ligt materiaal van ‘Mooimakers’ klaar, maar eveneens een tafeltennis-, badminton- of beachballset. Alle spullen zijn duurzaam: ofwel van onze eigen leden ofwel uit de kringloopwinkel. Het staat de studenten overigens vrij om zelf iets mee te nemen. Zolang ze na het harde studiewerk maar even de tijd nemen om te ontspannen. Dat geeft hun mentaal welzijn een stevige boost. We mogen niet vergeten dat het sociaal contact tussen studievrienden, in deze tijden ‘lotgenoten’, een zekere vorm van troost biedt.’

Voldoende ventileren

Op 6 januari besliste het overlegcomité om de eerder genomen maatregelen te behouden. De studyspace in Huis Hellemans voldoet aan alle coronavoorschriften. We hanteren de algemene veiligheidsmaatregelen en passen de regels rond fysieke afstand en hygiëne toe. We volgen de richtlijnen die opgelegd werden door het kabinet van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) voor de organisatie van stille studeerplaatsen. De voordeur staat open en we zullen regelmatig aanvullend verluchten. Het spreekt voor zich dat aan alle studenten gevraagd wordt de huisregels op te volgen. In deze zijn dat een mondmasker dragen en afstand houden van andere bubbels. Het belangrijkste blijft de basis: verzorg je hygiëne en heb je symptomen, blijf dan thuis.’

De bestuursleden van Jong N-VA Edegem zorgen er voor dat, naast permanentie, alles netjes blijft. Ze reinigen na gebruik de werkbladen en andere oppervlakten. Via een registratieformulier op de socialemediakanalen van Jong N-VA Edegem kunnen geïnteresseerden zich eenvoudig aanmelden. De tafels en stoelen staan klaar. Handgel, mondmaskers en wifi zijn aanwezig.

Portretten aan de muur houden mee een oogje in het zeil

Onze jongerenafdeling ruilt deze examenperiode kasteel Hof ter Linden in voor een andere Edegemse parel: Huis Hellemans. De gemeente faciliteert het gebouw, maar dit keer staat Jong N-VA zelf in voor de kosten zoals het verbruik van de nutsvoorzieningen, wifi, meubilair en aankleding. Ze schenken dagelijks drank (water, koffie, thee…) en op sommige momenten stukken fruit of verse soep. Hiervoor wordt een vrije bijdrage gevraagd om een deel van de gemaakte kosten te compenseren. Maar dankzij succesvolle activiteiten in het afgelopen half jaar en de nodige sponsoring is onze nieuwe jongerenorganisatie financieel gezond. Daar willen we onze inwoners, en meer bepaald de jongeren, uiteraard rechtstreeks van laten genieten.

Studenten kunnen van maandag 10 januari tot en met vrijdag 4 februari elke dag van 9-18 uur blokken in Huis Hellemans. Er is plaats voor 12 studenten en er kan worden uitgebreid als daar vraag naar is. We ventileren de zalen regelmatig en zetten daarom de verwarming een graadje lager. Enerzijds voor de milieubewustheid, maar studies wijzen uit dat warmte minder doet focussen en de concentratie verlaagt. Verluchten en zelf een frisse neus halen is dus samen met een dikke trui warm aanbevolen.

Zelfredzaamheid

Jong N-VA-voorzitter Jimi Claeys: ‘Dankzij de hulp van onze bestuursleden, want vele handen maken nu eenmaal licht werk, verzekeren we de studenten ook tijdens deze examenperiode van een stille studieplek waar ze in alle rust en comfort kunnen blokken. Het is fantastisch dat we als jonge groep zelf in staat zijn om verantwoordelijkheden op te nemen en deze blokplekken te organiseren. Als je ervan uitgaat dat de overheid al je noden en wensen voor je zal oplossen, ben je vaak dik teleurgesteld.’

Als kers op de taart stelt Edegemse kunstenares Raghnild De Bock enkele van haar schilderijen tentoon om de zalen naast de bloemetjes nog wat meer op te fleuren. Zij schildert prachtige portretten met olieverf op doek. De portretten houden mee een oogje in het zeil om te waken dat de studenten wel hard genoeg blokken.