N-VA Edegem - Klinken op feestjaar 2023

Op 23 januari 2023

Bomvolle Basiliek voor de nieuwjaarsreceptie: “Klinken op feestjaar 2023 en kiezers overtuigen om opnieuw voor verstandig Vlaams beleid te kiezen”

Afgelopen zaterdag vierden we het nieuwe jaar met alle N-VA-leden en sympathisanten in Hotel De Basiliek. Een knap uitgedoste zaal met feestelijke aperitiefhapjes en een rijkelijk assortiment aan dranken lokte veel volk. “We hielden al wel verschillende andere evenementen, maar dit is de eerste nieuwjaarsreceptie in drie jaar tijd. Een authentiek Edegems decor voor onze enthousiaste leden en de toonaangevende N-VA-sprekers was een duidelijke succesformule”, zegt Edegems N-VA-voorzitter Hugo Van Bueren.

Waar vorig weekend de Nekkerhal gevuld werd met N-VA-leden uit heel Vlaanderen voor het traditionele nieuwjaarsfeest, was het nu de beurt aan Hotel De Basiliek waar ruim 170 aanwezigen samen met ons toostten op 2023. Een groot succes. In zijn toespraak maakte voorzitter Hugo Van Bueren de balans op van vier jaar N-VA-bestuur in de gemeente, waarbij er orde op zaken werd gesteld met de begroting. De nadruk ligt op verantwoordelijk en vooruitziend beleid met als doel te blijven investeren. Hugo Van Bueren: “We hopen dat dit het jaar van de kentering wordt, met een einde aan de vreselijke oorlog in Oekraïne, de energiecrisis en de inflatie om te kunnen werken aan de toekomst. In Edegem werken we verder aan een gezond financieel beleid, de basis voor goed bestuur. We verlagen de personenbelasting en blijven toch investeren.” Die kentering mag er wat de voorzitter betreft ook komen tegen de woke-beweging die de Vlaamse identiteit en ons gemeenschapsgevoel wil wegvegen.

Naast de klassieke bedanking aan alle helpende handen, denkers en doeners voor hun inzet, sprak hij over de dubbele uitdaging voor de lokale afdeling in 2024. “Het zal erop aankomen om de kiezers te overtuigen opnieuw voor N-VA-ideeën en kandidaten te kiezen. Maar eerst moeten we hen overhalen om te komen stemmen op verkiezingsdag. We zullen samen met de talrijke vrijwilligers vol inzetten op de aankomende campagne.”

Evenementieel Edegem 850

Vervolgens was het de beurt aan burgemeester Koen Metsu die vooral vooruitblikt op het feestjaar van Edegem ter gelegenheid van haar 850 jarig bestaan. “We maken er in 2023 een ontzettend mooi jaar van met vele zichtbare investeringen voor de Edegemnaar. Zo gaan we verder investeren in de verbetering van de voetpaden. Er is een aanzienlijk budget voor energiebesparende investeringen in de gebouwen uitgetrokken. Naast enkele forthangars krijgt kasteel Hof ter Linden haar beloofde restauratie. Het wordt vooral op vlak van evenementen een knaljaar. Deze bijzondere 850ste verjaardag laten we niet onopgemerkt voorbijgaan. We zorgen volgend weekend op de gemeentelijke nieuwjaarsdrink voor een erg leuke activiteit: de lancering van de nieuwe wandelapp in Edegem850-thema. Dit jaar laten we nog eens extra hard zien waarom Edegem de parel van de Zuidrand wordt genoemd.”

Van Edegem naar Europa

Vlaams Parlementslid, voorzitter van de gemeenteraad en onze schepen Philippe Muyters (N-VA) introduceerde zijn voormalig collega-minister en huidig Europees Parlementslid Johan Van Overtveldt. Van Overtveldt is geboren en getogen in onze buurgemeentes en later afgestudeerd als doctor in de Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, net als Muyters overigens. Sinds 2019 is hij voorzitter van de belangrijke commissie voor het Europees budget. Het vijfde(!) meest invloedrijk lid van het Europees Parlement benadrukte in zijn toespraak nogmaals het belang van gezonde en duurzame financiën, over het prijsplafond dat er geen is en hij legde de focus op de verkiezingen van 2024 waarbij we de Vlamingen moeten overtuigen te kiezen voor het N-VA-verhaal.

In een sfeervolle zaal werd er veelvuldig geklonken en gingen alle aanwezigen met elkaar in gesprek. Naast het voltallige schepencollege, waren er tientallen jonge gezichten aanwezig die de noodzakelijke verjonging van de afdeling – waar tijdens de toespraken de nodige aandacht naar uitging - bevestigen. Samen met alle sympathisanten wordt de koers naar 2024 verder voorbereid. Hugo Van Bueren citeerde partijvoorzitter Bart De Wever dat ‘men zal moeten vechten voor elke stem’ en rekent hierbij ook op de steun van Jong N-VA om een bijzondere inspanning te leveren om de jongeren te motiveren.