Vrijetijdscentrum wordt realiteit.

Op 6 december 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, In de pers, Scholen & Onderwijs
vtc

Het vrijetijdscentrum van de toekomst komt in Edegem!

v1
Koen Michiels, schepen voor cultuur: “Edegem heeft een nieuwe bibliotheek nodig. Het huidig gebouw is verouderd en niet toegankelijk. Daarom bouwt het gemeentebestuur Edegem in 2017 het nieuw vrijetijdscentrum (VTC) op de hoek van de Strijdersstraat met de Terelststraat. De site is uniek gelegen in Edegem, vlak bij het gemeenteplein en het commercieel centrum, op de groene as met het Centrumpark, maar vooral tussen het unieke Huis Hellemans en de sporthal en verderop de muziekacademie.

Het nieuwe vrijetijdscentrum wordt een aantrekkelijk laag gebouw en zal de nieuwe bibliotheek en de gemeentelijke vrijetijdsdiensten onderbrengen. Het wordt een duurzaam, licht, transparant gebouw in perfecte harmonie met de 19e eeuwse tuin van het historische kunstcentrum Huis Hellemans. Huis Hellemans ondergaat een renovatie en blijft de functie van expositieruimte hebben. In het nieuwe gebouw zullen de polyvalente ruimtes ook als vergaderzalen kunnen dienen. “

Burgemeester Koen Metsu vult aan: "Meer nog: rustig studeren, een cursus of lezing volgen of rustig uw krantje lezen.  Het kan er allemaal. Mocht daarnaast het gedrukte boek ooit verdwijnen, dan is dit gebouw voorbereid op een eigentijdse metamorfose."

v2
De twee gebouwen, het 19de eeuwse Huis Hellemans en het VTC  van de 21ste eeuw zullen elkaar  als complementaire polen aanvullen en een culturele lus vormen rond de tuin van het Huis Hellemans waardoor deze ontsloten wordt en een rustgevende oase zal vormen in hartje Edegem.

Met Het VTC ontstaat een unieke, polyvalente vrijetijdssite voor jong en oud, vlot bereikbaar te voet, per fiets, met bus en auto. Deze sluit naadloos aan bij het unieke dorpsgezicht met de oude pastorie, de Sint-Antoniuskerk en verderop het Hof ter Linden.

Het nieuwe ontwerp komt ruimschoots tegemoet aan bezorgheden van buurtbewoners, rond dorpszicht en inkijk. In eerdere ontwerpen, ook in het oorspronkelijke door de klankbordgroep geselecteerde project van Marc Koehler, waren immers woningen voorzien. “Wij begrepen uit recente berichten dat de eerdere aanpassing van het plan, met 1 bouwlaag minder, voor de bewoners onvoldoende was. Goed nabuurschap vinden we belangrijk. Daarom hebben we nu definitief beslist om de twee bouwlagen met appartementen uit het project te halen, hoewel deze het project meer financiële ruimte gaven. “ zegt schepen Koen Michiels.

v3
“We bouwen dus enkel de nieuwe bib, een flexibel, toekomstgericht gebouw dat polyvalent kan ingevuld worden. Door het wegvallen van de verdiepingen is het gebouw technisch nu ook minder complex en is er minder circulatieruimte nodig. Hierdoor zijn er besparingen gerealiseerd. Het was een huzarenwerk, maar het is ons gelukt, door een goede samenwerking met de architect.”

En het herwerkte project mag gezien worden! “Het wordt een naar ons inzicht elegant gebouw, genereus door de grote interne openheid en de transparantie. de vides, de details, de duurzame materialen, het integraal mee ontworpen interieur en de  ruime verdiepingshoogte” aldus architect Marc Koehler. “Het wordt open en ruimtelijk uitgevoerd gemeenschapsgebouw, toch rekening houdend met het beperkt budget.”

Koen Michiels vervolgt: “Het lijkt ons ook sterk om in deze periode - nu overal de tering naar de nering moet gezet worden - te kiezen voor een functionele bibliotheek die ook kan gebruikt worden voor andere doeleinden, Voortschrijdend inzicht heet zoiets.”

v4
Door een optimale invulling van de openbare ruimte rond de sporthal verzekeren onze diensten zelfs evenveel parkeerplaatsen als nu op de site. We zetten bovendien in op duurzame mobiliteit door comfortabele fietsenstallingen te voorzien voor personeel en bezoekers van het VTC.

Het architectenteam Koehler werkt op dit moment het nieuwe voorontwerp uit.  Opzet is het ontwerp af[Office1]  te ronden zodat Edegem weldra de stedenbouwkundige vergunning kan indienen.

Beste Edegemnaars,  jullie verdienen dit project. Het zal een gebouw van en voor jullie worden, een moderne bib, flexibel en, multifunctioneel .  We kijken er al naar uit.