WZC - Myriam Claus gaat op 1 april met pensioen.

Op 17 maart 2021
mc

Myriam Claus gaat op 1 april met pensioen.

 

"In onze gemeente is ouderzorg een andere belangrijke prioriteit.

Directeur van Woonzorgcentrum Immaculata  Myriam Claus gaat op 1 april met pensioen.

Iedereen die het WZC kent, weet welke bijzondere rol zij gespeeld heeft om het te maken tot wat het nu is! 

Ik denk dat het over de partijen heen, gepast is om Myriam in de bloemetjes te zetten voor haar onvermoeibare inzet voor de ouderenzorg in onze gemeente.

In haar interview met Brigitte Goris geeft zij mee de weg aan voor wie haar zal opvolgen.

Bedankt Myriam voor alles!"

 

Kan je nu met je pensioen gaat een kort overzicht geven van je loopbaan bij het OCMW Edegem?

Op 17/09/1979 werd ik aangeworven met een tijdelijk RVA-stagecontract voor schoolverlaters, als OCMW- maatschappelijk assistente.  Ik deed eerst een vervanging in de dienst gezins-en  bejaardenhulp met poetsdienst aan huis.  Nadien werkte ik voor de algemene sociale dienst.

01/06/1980 muteerde de OCMW – raad me naar de sociale dienst van Immaculata, afdeling rusthuis.

Ik volgde 5 jaar avondschool hogere bestuurswetenschappen.  Ik bevorderde op 28/02/1988 tot bestuurssecretaris.  Op  01/07/1989 slaagde ik in de selectie voor de eerste directeur voor de “instellingen Immaculata”: zijnde rusthuis, V-dienst (ziekenhuis voor revalidatie) en polykliniek (eigen radiologie, eigen arbeidsgeneeskundige dienst, eigen apotheker).

Op 01/01/2018 – n.a.v. de verzelfstandiging van het rusthuis -  werd mijn functietitel en job-inhoud aangepast tot directeur woonzorgbeleid.  De wedde bleef dezelfde. (lacht) 

Na 41,5 jaar dienst, waarvan 32 jaar als directeur, mag ik nu met vervroegd pensioen. Ik ben blij met de kansen die ik heb gehad.                 

Hoe is Immaculata geëvolueerd naar het huidig modern vooruitstrevend WZC?

Fijn dat jullie Immaculata als “modern vooruitstrevend” benoemen.  Ik geloof in de kracht van de openbare dienst. Dank zij juiste consulting en hard werkende teams is het ons gelukt! Immaculata is  een openbaar woonzorgcentrum dat de concurrentie met de private woonzorgmarkt zeker aan kan. 

In 1994 ontwikkelde we een unieke werkmethode “biografisch gericht dienst verlenen”.  De opendeurdagen n.a.v. 125 jaar openbare ouderenzorg waren volledig geïnspireerd op deze methodiek.  Immaculata groeide uit tot een voorbeeld voor Vlaanderen.

In 2013-2014 ging het rusthuis helemaal “Fred”.  Alle 195 medewerkers lazen het boek van Fred Lee: “als Disney de baas was in uw ziekenhuis, 9 ½ dingen die je anders zou doen”.  De OCMW-raad zette licht op groen om een zelf opgebouwd trainingsprogramma rond “gastvrijheid” te realiseren.  Dromen werden gedeeld tijdens  workshops met klanten en personeel. Er was ook de mooie brainstorm met geëngageerde vrijwilligers. En er was de “veilig geparkeerde”  nalatenschap van wijlen Mevr. Candries “om innoverende dingen te doen waar bewoners en personeel beter van worden”.  Meer hadden we in Immaculata niet nodig om een gastvrij en gastgericht woonzorgcentrum te ontwikkelen; met deadline 27/12/2019 – feest 140 jaar openbare ouderenzorg. 

De kracht van verandering zit ‘m in verbeeldingskracht.  Geen kreten, maar concreten: uitvoerbaar en origineel.  Eén van de meest succesvolle en blijvende innovaties zijn de “unieke biografische vitrines” aan de kamerdeur van ieder bewoner. 

Zo werken wij aan een uniek woonzorgcentrum waar gastvrije zorg voor bewoners een memorabele belevenis wordt voor de ganse familie. 

 

Wat is jouw visie op ouderenzorg en wat zijn de troeven van Immaculata in dit verhaal?

Iedere levensfase heeft charmes!  Ook “de laatste levensfase”; tenminste als je je omringd weet door mensen die je graag zien.

Hier ligt misschien wel mijn belangrijkste verdienste. Iedere medewerker is er zich van bewust: niet enkel de bewoner maar de ganse  familie is onze klant!  Een woonzorgcentrum groeit in co-creatie met familie.    

Troeven vind je daar waar familie blij van wordt.  Familie is blij wanneer de bewoner zich goed voelt.  Familie gaat over generaties heen.  

Verder zijn er troeven die je cadeau krijgt; zoals de wandelweg naar Fort 5.   

De moeilijkste uitdaging blijft het aanpassen van het ritme van de organisatie aan het ritme van de klant.

Met enige trots geef ik graag een overzicht van de Immaculata-troeven:

WZC Immaculata is gelegen in een mooie groene omgeving.  Kasteel Hof ter Linden ligt in onze achtertuin.

Een WZC waar bewoners kunnen rekenen op hartelijke 5B-zorg;

haast onzichtbare zorg, op ieders maat, rond Bed, Bad, Broek, Boterham, Beweging;

waar mogelijk met slimme technologie ondersteund.

Een WZC waar multifunctionele woonzorgteams bewoners op een voetstuk plaatsen

met respect voor ieders biografie,

wat je trouwens ziet in de kunstige vitrines aan de kamers

waarrond families nieuwe sociale netwerken bouwen.

Een WZC met een eigen keuken en een gemotiveerd Eten & Meer! - team

dat elke lekkere keuzemaaltijd, voor iedere gast, gastvrij uitserveert.

Een WZC met een verrassend aanbod “in house toerisme”

Mede mogelijk dank zij de inzet van vele vrijwilligers.

Met een eigen museum E!, een fantastische samenwerking met het M HKA

en een gezellig café Klets-Kop waar familie-weetjes worden doorverteld.

Een WZC waar iedere bezoeker aan de babbelbox verwelkomd wordt

en voelt dat zijn/ haar visie er écht toe doet.

Terwijl personeel, geïnspireerd door één of ander vormingsmomentje in de eigen smile-school, uitstraalt dat hun werk in dit WZC écht het verschil maakt!

We werken door aan dit uniek WZC waar gastvrije zorg voor bewoners

een memorabele belevenis wordt voor de hele familie!

Het zit’ m in ons DNA! Zorgzaam – Familiegericht – Verrassend.

 

Wat is je ervaring met de verzelfstandiging van het WZC en welke uitdaging staat het WZN nog te wachten?

Reeds vele jaren pleit VVSG (Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten) tot externe verzelfstandiging van OCMW’s.  Uiteindelijk zijn het de ouderenzorgvoorzieningen van OCMW Edegem die samen verzelfstandigden.  Woonzorgcentrum Immaculata, gezinszorg met aanvullende thuiszorg én het dienstencentrum d’een appel vormen sedert 01/01/2018  samen “WoonZorgNetwerk Edegem”.   Onze overkoepelende visie luidt: “met de klant aan het stuur ontdekken hulpverleners nieuwe wegen”.  De klant blijft dus centraal!

TE MOOI OM (NIET) WAAR TE ZIJN? is de titel van het in de gemeenteraad goedgekeurd WZN-meerjarenplan 2020-2025.  En dit is ook onze eerste ervaring met verzelfstandiging.  De WZN-exploitatie blijft structureel op orde.  Waar mogelijk sparen we om te investeren.  We hebben professionaliteit in huis om een kwaliteitsvolle voorziening te kunnen uitbaten. We kunnen rekenen op grandioze inzet van 250 medewerkers en 180 vrijwilligers.  De raad van bestuur is ruim vertegenwoordigd in het schepencollege.  Alle bestuursleden steunen volop het parcours van het WZN. 

Welke uitdaging WZN nog te wachten staat?  Mijn advies: brainstorm opnieuw met partners en families van zorgbehoevende ouderen, met woonzorgpersoneel en met de raad van bestuur rond een groeiconcept voor de komende zeven jaar.  Bedenk daarbij: “Small is beautifull”.  Anders dan wanneer WZN deel uitmaakt van een “groot anoniem concern”, kan de Edegemnaar ervaren hoe WZN Edegem zich kort-bij-huis verder ontwikkelt.  Klantgerichte transparante wendbaarheid wordt super belangrijk, zeker post-corona.  Dit betekent familiegerichte aanpassingen van zorgorganisatie.  Dit betekent ook investeren in een zorg-infrastructuur die stand houdt tot 2040 en vooral gericht is op zorg voor mensen met doolgedrag.   

Blijf opkomen voor personeel en vrijwilligers die er voor gaan!  Er zullen meer  alleenstaande ouderen zijn die, naast een “af en toe bezoek” van een ver familielid, uitsluitend kunnen rekenen op “personeel en vrijwilligers als goede buren … zelfs als familie”.  Terwijl ook de nodige professionele kennis zal toenemen omwille van multiple pathologie.  Wist u dat meer dan 40% verplegend en verzorgend personeel 50+ is? Innoveer dus in technologie die werkdruk-intensieve handelingen verlicht.  Samen Anders Organiseren; met een constant trainingsaanbod in de “smile-school”. 

Op het einde van je loopbaan werd je nog geconfronteerd met de coronacrisis.  Hoe heb je dit ervaren?

Eens te meer blijkt dat communicatie belangrijk is; zowel met klanten als met personeel.  Meer dan 50 nieuwsbrieven gingen de deur uit.  Voor velen voelt het jaar als een verloren levensjaar.  Voor ons: veiligheid eerst!  24u-op-24u gemaskerde zorg met als doel: “beschermen, overleven, verdriet voorkomen”.   Hoffelijkheid blijft continue de belangrijke tweede op onze prioriteitenlijst; ook in onmogelijke corona-tijden.  Er zijn vele sociaal-warme initiatieven opgezet. Ook het respect voor de inzet van zorgpersoneel is dit jaar gegroeid.  Velen zijn diep gegaan in hun energiereserve.  Het tweede vaccin geeft respijt … hoe lang? Duimen dat we snel weer kunnen mooie momenten samen mogen beleven.

Als je nog een toekomstwens voor het WZC hebt, wat zou die dan zijn? 

In 2019 werd door Van Dale Uitgevers het woord “boomer” gekozen tot Woord van het jaar.   Het is een afkorting van het woord babyboomer, en refereert aan ouderen, en niet enkel aan de generatie 1946-1947, die volgens jongeren ouderwetse en conservatieve denkbeelden hebben. Wat toen modern was is voor de jongere generaties van nu al weer belegen.

Ik wens dat WZN Edegem jongeren inspireert om samen met boomers Immaculata steeds opnieuw heruit te vinden.  Zo blijft Immaculata een up to date woonzorgcentrum met hoge lokale waarde, dat steeds verrassend anders voor klanten wordt!  

Ik kijk alvast uit naar 2029: het jubelfeest voor 150 openbare ouderenzorg.  Eens de 175 jaar gevierd, zijn babyboomers zelf geschiedenis.  Dan zullen er geen grote rusthuizen meer zijn.

 

Dank u voor alles!  Zorg goed voor Immaculata!

Myriam Claus

mc

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is