BINNENKORT OPENLUCHTKLASSEN IN EDEGEM ?

Op 22 oktober 2014, over deze onderwerpen: Scholen & Onderwijs, Scholen

Misschien zet deze titel je op het verkeerde been.
Bij openluchtklassen denken velen meteen aan een uitstap van enkele dagen met overnachting.
Dat is niet direct het opzet van de nieuwe 'bioklas' in fort 5. In het bestuursakkoord schreef de nieuwe coalitie de intentie uit om de alom geprezen bioklas te vernieuwen.
De bioklas is immers een begrip voor het fort 5. Al jaar en dag kunnen scholen van het basisonderwijs beroep doen op de expertise van onze leerkracht(en) milieueducatie. We mogen terecht trots zijn op hun kennis en het pedagogisch-didactisch project. De accommodatie is echter volledig aftands en niet meer van deze tijd. Lekkende daken, versleten ramen en deuren en loskomende vloeren, kortom: versleten werk.
Het nieuwe bestuur is nu een oefening bezig over de vraag waar ze de vernieuwde bioklas kunnen huisvesten. Deze oefening kadert in de totaalvisie op het geplande regiohuis en de visie op de ontwikkeling van fort 5 en park Ter Linden.
Schepen van onderwijs Koen Michiels (N-VA) beklemtoont het belang van deze manier van lesgeven. "Kinderen van Edegem en daarbuiten leren in een prachtig natuurdomein over alle facetten van die natuur, van planten tot bodemdiertjes, over vleermuizen tot detectie van bomen. We willen deze dienst zeker niet afschaffen maar wel heroriënteren. De leraars hebben recht op goede accommodatie. Het hoeft daarom niet superveel te kosten. Met zogenaamde 'buitenklasjes' waarbij de kinderen echt in de natuur les zullen krijgen en modules die de leerkrachten flexibel zullen kunnen inzetten, mikken we op een nog beter uitgeruste bioklas. Als leerkracht in Edegem ken ik maar al te goed het belang van deze bioklas. Samen met collega Goedele Van Der Spiegel (Groen) werken we aan een nieuw concept waarbij vele kinderen de volgende tientallen jaren alleen maar wel bij kunnen varen.

Koen Michiels
Schepen voor Sport, Onderwijs en Evenementen