Beschouwingen vanuit de N-VA fractie bij het meerjarenplan

Op 16 december 2013

Allereerst willen wij  burgemeester, schepenen, managementteam en administratieve medewerkers danken voor hun inzet om het meerjarenplan tot een goed einde te brengen. Dit geldt ook voor de OCMW-raad, haar voorzitter en de beleidsmedewerkers.

Geachte burgemeester en schepenen, we mogen trots zijn. We hebben deze verandering, samen met onze fractie vanaf januari als de grootste prioriteit gezien. Onder de stuwende kracht van het college en het managementteam zijn we er volledig voor gegaan en met resultaat. Ons algemeen beleidsprogramma is financieel vertaald en die financiële vertaling 2014-2019 is in evenwicht.

Dit meerjarenplan zal de kracht hebben om te behouden wat goed is en te verbeteren waar nodig. Uiteraard kiezen wij  als nieuw bestuur ook voor nieuwe accenten.

De kern van ons meerjarenplan 2014-2019 is dat we :
-  niet inboeten op onze kwaliteitsvolle dienstverlening;
 - niet inboeten op lokale investeringen,

Om hiertoe te komen zijn we van een aanal erg belangrijke uitgangspunten vertrokken.

Ik licht jullie deze graag nader toe.

Financieel beleid

De meeste inwoners van Edegem weten dat op nationaal, regionaal en gemeentelijk niveau besparingen en herstructureringen noodzakelijk zijn.

De nieuwe bestuursperiode begint in een moeilijke financiële context. De ontvangsten vertragen terwijl de uitgaven versnellen. Er is druk voelbaar op uitgaven voor maatschappelijke dienstverlening, veiligheid, pensioenen, enz.

Het werken naar structureel gezonde financiën vergt een inspanning van vele actoren.

OCMW

Wij willen de OCMW-raad, haar voorzitter en de beleidsmedewerkers danken voor hun heldere uiteenzetting van het meerjarenplan tijdens de raadscommissie. We hebben als fractie aandachtig geluisterd en het financiële en inhoudelijke plaatje grondig doorgenomen. We kiezen voor een financiële verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan het OCMW. In deze moeilijke tijden is inzet voor de meest kwetsbaren meer dan noodzakelijk. Een goed sociaal beleid voeren is ook anticiperen op de komende vergrijzing, de verdoken armoede, …

We werken stapsgewijs aan een verhoogde samenwerking tussen gemeente en OCMW. Het OCMW van Edegem wordt op Vlaams niveau en bij heel wat welzijnsorganisaties beschouwd als een vooruitstrevend en dynamisch OCMW.

Wij moeten onze uitgaven beperken in functie van de beschikbare middelen, anderzijds dienen onze inwoners bereid te blijven om voor een kwalitatieve dienstverlening een faire prijs te betalen.

Je kan praten met elkaar, veel praten, je kan je standpunten verdedigen en uitleg geven, maar uiteindelijk heb je in deze raad nog altijd een oppositie en een meerderheid. Dat de oppositie en wij een verschillende visie hebben is logisch en dat wij dit duidelijk, eenvoudig en transparant verwoorden is ons volste recht.

Het duidelijk stellen van een aantal feiten maakt dat de burger kan kiezen voor ofwel een status-quo ofwel een veranderend beleid dat wil vooruitgaan. Dat laatste is het beleid waar de N-VA en onze coalitiepartners voor staan.

Collega’s, in plaats van ons te wentelen in een krampachtige en defensieve houding vol frustratie over de afslanking, is het veel constructiever om ons te richten op de opportuniteiten.

Ik wil eindigen met de talrijke personeelsleden te bedanken die dag in dag uit met dit meerjarenplan bezig geweest zijn om ervoor te zorgen dat de documenten tijdig klaar waren, alles voorbereid werd en ongetwijfeld verder zal opgevolgd worden en dit alles onder leiding van het gemeentebestuur … Bedankt daarvoor.

Eveneens gaat onze dank uit naar de administratie waar onze fractieleden altijd terecht kunnen voor praktische en inhoudelijke vragen.

Tenslotte voor jullie dames en heren toehoorders hier in deze raadszaal: soms vinden  jullie het oersaai, of denken jullie misschien “oh die politiekers”, … maar wees gerust: we appreciëren jullie aanwezigheid ten zeerste.

Ik dank U.

Erik Schiltz, fractieleider N-VA