Edegem biedt extra plaats voor Syrische vluchtelingen

Op 22 september 2015

48 vluchtelingen krijgen huisvesting en ondersteuning binnen het Lokaal Opvang Initiatief (LOI).

De vluchtelingencrisis beroert de inwoners van Edegem. Ook het gemeentebestuur van Edegem is bijzonder overtuigd dat tijdelijk asiel verlenen aan oorlogsvluchtelingen een belangrijk teken van solidariteit is. De federale overheid schakelt het Edegemse bestuur in voor de opvang van asielzoekers op ons grondgebied. Voor de periode van hun asielaanvraag krijgen ze huisvesting en ondersteuning binnen het Lokaal Opvanginitiatief (LOI).

“Edegem vangt momenteel 44 asielzoekers van verschillende nationaliteiten op binnen het LOI.  Recent werd beslist om een extra Syrisch gezin op te vangen, wat de teller in Edegem op 48 plaatsen brengt. Edegem heeft daarmee in vergelijking met de buurgemeenten een groot LOI. Edegem biedt hen onderdak, psycho-sociale begeleiding en juridische ondersteuning. Een team van drie maatschappelijk assistenten zorgt voor integrale begeleiding”, vertelt burgemeester Koen Metsu.

“Een vijftal jaar geleden had Edegem 79 door Fedasil erkende opvangplaatsen. Omwille van het overaanbod heeft de toenmalige regering het aantal opvangplaatsen teruggebracht naar 44. Op vraag de staatssecretaris Theo Francken vangen we nu dus één extra gezin op”, verduidelijkt ocmw-voorzitster Brigitte Vermeulen-Goris.

Daarnaast doen we ook een duidelijke oproep aan onze Edegemnaars die zich willen engageren rond de vluchtelingenproblematiek. Zo kunnen inwoners “peter” of “meter” worden van nieuwe vluchtelingen om hen bijvoorbeeld wegwijs te maken in onze gemeente, Nederlands aan te leren of tolk te zijn. “Vrijwilligers zijn meer dan welkom om zich mee in te zetten voor ons Lokaal Opvanginitiatief en kunnen zich aanmelden via de gemeente of het OCMW”, sluit burgemeester Koen Metsu af.