Gemeente maakt de bouw van het vrijetijdscentrum juridisch mogelijk.

Op 27 juni 2015

Eind 2016 bouwt het gemeentebestuur Edegem een nieuw vrijetijdscentrum (VTC) op de hoek van de Strijdersstraat met de Terelststraat, naast Huis Hellemans. De studieopdracht werd toegewezen via de procedure van “Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester”. Het project werd op 30 maart 2015 toegewezen aan het team van Marc Koehler Architects uit Amsterdam die in samenwerking met Architecten Delobelle uit Gent en Delva Landscape Architects uit Amsterdam en Antwerpen het winnende ontwerp maakten. Het nieuwe volume en het glazen paviljoen zijn in perfecte harmonie met de 19e-eeuwse tuin van kunstcentrum Huis Hellemans.

“We zochten een plek die centraal gelegen is en voor jong en oud gemakkelijk te bereiken is. Het Huis Hellemans doet dienst als tentoonstellingsruimte en sluit prima aan bij de functies van het toekomstige vrijetijdscentrum. De grond is eigendom van de gemeente en bleek ruim genoeg om het vrijetijdscentrum te bouwen en daarbij de prachtige omsloten tuin van Huis Hellemans grotendeels te vrijwaren”, legt schepen voor cultuur Guy Van Sande uit.

“Het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP Terelst Noord’ legt de bestemming en de bouwmogelijkheden voor de site van Huis Hellemans vast. De zone is bestemd voor gebouwen van openbaar nut. De bouw van een vrijetijdscentrum past hierin perfect. In een vooroverleg met de Vlaamse overheid kregen we groen licht om met onze plannen voor de bouw van ons vrijetijdscentrum op die plek verder te gaan”, vult schepen voor ruimtelijke ordening Peter Verstraeten aan.

“Het winnend ontwerp van de Open Oproep wierp echter een nieuw licht op de zaak. Marc Koehler en zijn team zagen het vrijetijdscentrum in combinatie met enkele appartementen”, verduidelijkt burgemeester Koen Metsu. “Het is aangenaam wonen in het centrum en een woonfunctie zorgt voor levendigheid en sociale controle op de site, ook buiten de openingsuren. Wonen is echter momenteel niet mogelijk volgens het huidige bestemmingsplan en kan ook niet via een afwijking worden gerealiseerd. De Vlaamse overheid is onze plannen genegen en raadde ons aan om het ruimtelijk uitvoeringsplan te herzien. Als de bestemming via het RUP gewijzigd is, kan de bouw eind 2016 starten.”

Meer informatie bij dit persbericht?

• Koen Metsu, burgemeester Edegem, 0477 648 044

• Guy Van Sande, schepen voor cultuur, 0476 244 834