Illegale bomenkap op Buizegem

Op 17 oktober 2014

Vorige week sloegen tientallen bewoners van de Buizegemlei plots alarm. Een aannemer was gestart met het rooien van tientallen bomen die tot dan een groene buffer vormden tussen de achtertuinen van de bewoners Buizegemlei en het nieuwe inbreidingsproject Buyzeghemhof.

Voor het kappen van hoogstammige bomen gelden strenge regels in onze gemeente: voor elke hoogstammige boom met een stamomtrek van meer dan 50cm is een kapvergunning vereist.

We lieten als gemeente de werken zodra de eerste berichten binnenkwamen meteen stilleggen, maar het kwaad was natuurlijk al geschied. Maandag in het schepencollege bespraken we dit dossier en hebben we beslist dat de er een boete wordt opgelegd aan de aannemer alsook een wederaanplant van nodige grootte en omvang. De modaliteiten hiervan worden nu verder opgemaakt door onze diensten.

De aannemer verschuilt zich achter algemene Vlaamse regelgeving. De stedenbouwkundige vergunning die werd afgeleverd voor het project Buyzeghemhof is echter heel duidelijk:

“De bestaande groenstrook tegen de erfscheiding van de Buizegemlei dient te worden behouden en kan hoogstens plaatselijk worden aangevuld met een kruid- en struiklaag. Indien er toch de intentie is om hoogstammen te vellen, dient de vraag expliciet te worden opgenomen in de stedenbouwkundige aanvraag van de appartementen;Een gehele rooiing in de bufferzone grenzend aan de Rotenaard ten voordele van sierbeplanting is niet gewenst. Beperkte dunning gekoppeld aan een opruimactie kan van de zone opnieuw een speelzone maken;”

Onze diensten behandelen dit dossier absoluut prioritair. Het illegaal kappen van bomen kunnen wij absoluut niet tolereren.