Risico op elektriciteitsschaarste geen reden tot paniek

Op 15 september 2014

Recent was er in de media heel wat te doen over mogelijke stroomonderbrekingen door het stilliggen van een aantal kerncentrales. Volgens de informatie die de gemeente krijgt van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, is de gemeente Edegem opgenomen in het afschakelplan. Concreet wil dit zeggen dat de elektriciteit bij schaarste in de gemeente Edegem op gecontroleerde wijze kan worden afgesloten.

Ons land is onderverdeeld in 5 zones, die op hun beurt elk verder onderverdeeld zijn in 6 schijven. Wanneer zich een situatie van schaarste voordoet en de andere maatregelen van het actieplan zijn uitgeput, dan kan Elia de verbinding met het net voor een bepaalde periode onderbreken. Welke zones worden afgeschakeld zal bepaald worden door hogerhand. Hierdoor zullen eindafnemers voor een beperkte duur (2 tot 4 uur) van de elektriciteitsbevoorrading afgeschakeld worden. Indien de schaarste blijft duren zal er afgewisseld worden met andere zones.

De afschakeling van het elektriciteitsnet zal natuurlijk niet zomaar gebeuren. Wanneer er gedetecteerd wordt dat er schaarste zal optreden gaat de FOD Economie starten met een sensibilisatiecampagne. Er zal de bevolking gevraagd worden om minder energie te verbruiken. Hiervoor wordt beroep gedaan op de burgerzin en solidariteit van iedereen. Tijdens de zomer- en winterperiode informeert Elia ons continu over het evenwicht tussen elektriciteitsvraag en -aanbod. Iedereen kan dit raadplegen op volgende pagina’s: http://www.elia.be/ of www.winterklaar.be of http://www.zomerklaar.be/.

Je hoeft in ieder geval niet te panikeren. Mocht er sprake zijn van nakende schaarste zal het gemeentebestuur via zoveel mogelijk kanalen de burgers informeren en sensibiliseren. Daarnaast zal het gemeentebestuur van Edegem de nodige maatregelen nemen zodat de veiligheid van de burger gegarandeerd blijft. In de eerste plaats is het dan belangrijk om bewust om te springen met energie. Hier kan je alvast een aantal tips vinden: http://www.energiesparen.be/zuinig_met_energie/tips_energiezuinig_leven

Update 4/9/2014
Het afschakelplan is ondertussen bekend. Edegem werd ingedeeld in schijf 3 met 66 van de 91 kabines buiten het afschakelplan. Je kan de gegevens hier raadplegen:

Eind september wordt het afschakelplan met de ambtenaren noodplanning concreet besproken en kunnen we je verder informeren.