Toespraak bij "Van Vlaamse Culturele Kring Edegem (1962) tot Vlaamse Kring Edegem (2013)"

Op 2 oktober 2013

Duiding:

De Vlaamse Kring Edegem, is onafhankelijk van welke politiek partij ook.
Zij heeft als doelstelling het Vlaams Nationale gedachtegoed op een democratische, verdraagzame en vreedzame wijze uit te dragen, haar leden te laten deelnemen aan het culturele leven in Vlaanderen en de vriendschapsbanden te stimuleren en te onderhouden.

Toespraak: 50 jaar Culturele Kring De Pelgrim Edegem

Van Vlaamse Culturele Kring Edegem (1962) tot Vlaamse Kring Edegem (2013)

1) Inleiding

Geachte Burgemeester, geachte Minister, geachte Schepenen en Mandatarissen, beste genodigden,

50 jaar Culturele Kring Edegem is ook 50 jaar Vlaams Nationale Beweging in Edegem, het zal u zo dadelijk duidelijk worden.

Maar het is een onmogelijke opdracht dit in een kort tijdsbestek naar waarde samen te vatten.

Toch is het zo’n belangrijke geschiedenis dat ik een poging ga wagen, omdat we nog nooit de
gelegenheid gehad hebben dit eerder te brengen.

Daarom dank ik het huidige bestuur dat zij hiertoe het initiatief genomen heeft.

Ik wens u veel volharding om naar al wat komt te luisteren.

2) Datums en Structuren

In 1962 wordt de Vlaamse Culturele Kring Edegem opgericht.

In 1964 wordt dit Culturele Kring Edegem

Het devies luidt: Verrijking-Verruiming-Verdieping en laat het duidelijk zijn verrijking had niets met geld te maken en verdieping niets met bouwwezen.

In 1966 ontstaat het eerste nummer van “Den Pelgrim” het ledenblad, genoemd naar de molen in de Drie Eikenstraat opgericht in 1723 door G. Van Laethem.

In 1971 ontstaat uit de schoot van de Culturele Kring de Vlaams Nationale Stichting Edegem een vzw die in oktober van dat jaar haar lokaal De Drie Eiken opent.

In 1976 is er de officiële installatie van de Cultuurraad van Edegem

In 1983 ontstaat Kom Zing Met Mij

In 1997 sluit na 26 jaar De Drie Eiken

In 2000 wordt de Culturele Kring Edegem, Culturele Kring De Pelgrim

In 2007 na 25 jaar eindigt Kom Zing Met Mij

In 2010 besluiten de Vlaams Nationale Samenwerking Edegem  en de Culturele Kring samen verder door het leven te gaan als Vlaamse Kring Edegem.

Tot daar een misschien wat saai overzicht betreffende de structuren maar nuttig om hetgeen volgt te kaderen.

3) Drijvende krachten, beweegredenen en activiteiten

In 1962 is Vlaanderen sterk “verzuild”, Geel/Rood/Blauw, maar dan vooral heel veel geel (zeg maar CVP)

De Vlaamse beweging die door de collaboratie een zware slag had gekregen, begint zich terug te
roeren. Het is de tijd dat de plaatselijke voorzitter van de VU moet aftreden om een sociale woning voor zijn gezin met 5 kinderen te bekomen.

In die sfeer ontstaat de Vlaamse Culturele Kring Edegem met als doelstelling:

Wat uw levenbeschouwelijke of politieke overtuiging ook is, het tot volle ontwikkeling brengen van onze Vlaamse Cultuur in al haar vormen.

Het is Ivo Haazen die de eerste voorzitter werd en Renaat De Keyser eerste secretaris.

Vervolgens werden nog voorzitters: Gerrit De Backer, Hr. Schreppers, Lutgarde Simoens, Tony
Steemans, terug Ivo Haazen, Herman Vos, Gilbert Druant en Dirk Vergauwen.

En als secretarissen: Gaston Redant, Leo Boers, Helene Van Noten, Albertine Saenen, Paul Drossaert.

De Culturele Kring maakt haar motto waar.

De activiteiten zijn zeer divers: toneel, dansavonden met orkest, uitstappen, wandelingen, en voordrachten over wel alle mogelijke onderwerpen en dit door de meest eminente personen uit Vlaanderen.

Voor de ouderen onder u zullen vele namen bekend zijn.

Ik ben fier u hiervan een bloemlezing te kunnen geven: Joos Florquin, Bernard Kmp, Karel Hemmerechts, Anton Van Wilderode, Karel Van Isacker, Gouverneur Louis Roppe, Prof. Maurits Van Haegendoren, Norbert Max Wildiers, Jozef Deleu, Prof. Jaap Kruithof, Rector H. Brugmans, Prof. Robert Van Passen, Prof. Victor D’Espallier, Maurice De Wilde, Prof. Carlos Tindemans, G. Bosteels, Andre Demets, Hubert Lampo, Julien Weverberg, Guido Naets, Gaston Durnez, Prof. Dr. Poppe, Walter Kunnen, Paul Koeck, Prof.Lieven Rens, Jan Lambin, Joos Somers, Dr. Emiel Willekens, Prof. Chris Vandenbroeke, Bert Peleman, Dr. Jan Lehembre, Elizabeth Marain, Gerd De Ley, Louis Verbeeck, Alfons Van Steenwegen, Ludo Abicht, Paul Muys, Jan Wouters, Frans Van den Wijngaert, topscheidsrechter, Staf Nimmegeers, Derk Jan Eppink, Mark Van de Voorde, Siegfried Bracke, Rik Torfs, Herman Van Rompuy, Edwin Van Fraechem, Bart De Wever, Herman Lauwers, Johan Sauwens, Patrick Van Krunkelsven en Bart Staes.

Maar ook Edegemse mensen kwamen aan het woord: Ivo Haazen, Dirk Logghe, Lutgard Simoens, Frank Redant, A. De Belder, Bea Bruloot, J.Cousyns, Armand Cuypers, Herman Vos,
Wiet Van Broekhoven, Ronnie Rumes, Lysbeth Van Huffelen, Ugo Renders, Peter De Smet, Gilbert Druant, Jacques Gevaerts, 3 Edegemse burgemeesters over 33 jaar Edegem.

Het lijkt zo dat namen van mensen belangrijker zijn dan wat ze te zeggen hebben, dit is niet zo.

Oorspronkelijk had ik naast hun naam het onderwerp vermeld, maar het zou voor u een onverteerbare boterham geweest zijn, daarom slechts een kort overzicht.

Dit alles ging over literartuur, uit het verleden en heden, fictie en realiteit, ethiek, religie, gezin, opvoeding, samenleving, natuurverkenning en  natuurbescherming, ontwapening, reizen en verre culturen, politiek in Vlaanderen, België, Europa en de wereld, muziek, drugs en vrouwenhandel, fysisch en geestelijke gezondheid, economie en zo veel anders.

Verder vonden nog plaats: Verschillende toneelvoorstellingen en muziekavonden, diavoorstellingen, voorstellingen van de verschillende wijnstreken in Frankrijk en Duitsland, met de gebruikelijke proeverijen, uitstappen naar Amsterdam, De Voerstreek, Hoge Venen, Land van Saeftinge, Het Zwin, Pajottenland, koolmijn Beringen, Brussel, enz.

Om de quizavonden, de Yoga en ontspanningsoefeningen niet te vergeten.

Ook werd regelmatig samengewerkt met het Davidsfonds, FVV, VTB, VNSE.

Dit is slechts een selectie van een veel groter activiteitenaanbod, maar waaruit blijkt dat de Culturele Kring De Pelgrim zijn motto: Verrijking – Verruiming – Verdieping alle eer heeft aangedaan en dat hij alle “groten” van Vlaanderen naar Edegem heeft gehaald.

Dit verslag was slechts mogelijk door het werk van de verschillende secretarissen, in het bijzonder van Leo Boers, een klein mannetje, met een heel fijn stemmetje maar die alles zeer goed wist op te schrijven. Met de aankondigingen die hij maakte en de verslaglegging nadien, kon men de voordracht terug geven zonder de spreker nog uit te nodigen. Dank u Leo.

Maar als Albertine Saenen dit alles niet goed had bijgehouden en later overgemaakt aan het Archief en Documentatiecentrum van het Vlaams Nationalisme (ADVN) dan had ik dit alles niet kunnen vertellen. Dank u Albertine.

En voor de jaren correcte financiele huishouding en het drukken van Den Pelgrim heeft
Wilfried Schiltz gezorgd. Dank u Wilfried.

Als u nu denkt dat het gedaan is, hebt u het mis voor.

Ik heb hier alleen de werking van de Culturele Kring besproken, maar zoals daarstraks gezegd, is uit zijn schoot de Vlaams Nationale Stichting Edegem ontstaan en daar wil ik toch nog iets over zeggen, maar dan in vogelvlucht.

In 1971 richt Renaat de Keyser, samen met verschillende anderen de vzw Vlaams Nationale Stichting Edegem op.

Met veel inspanning werd van een bouwvallig huis, Drie Eikenstraat 128, een mooie thuis gemaakt: De Drie Eiken.

De bedoeling is lokalen ter beschikking te stellen voor verschillende verenigingen, zoals De Vlaams Gepensioneerden VVGP, Voska (Sport), De Culturele Kring, FVV, Vlaamse Ziekenkas, Vidoc, Kaartersclub e.a., maar ook een ontmoetingscentrum te zijn voor alle Vlaamsgezinden.

De Drie Eiken was een thuishaven voor zowel politieke actie (VU) als een ontmoetingscentrum waar gedebateerd, gezongen, gedronken en gegeten werd.

Uit deze kleinschalige zangavonden groeide door de enorme werkkracht van Julia Engelen, Kom Zing Met Mij. Door de inzet van velen maar toch vooral van Julia, Gust Teugels, Karel De Gryse en Dirk Vergauwen hebben we 25 maal uit volle borst in volle zalen kunnen zingen, waaronder, door de medewerking van het gemeentebestuur, 2 lustrumvieringen in de sporthal van Edegem. Alle Edegemse koren en muziekgezelschappen kwamen aan bod, maar ook hier  haalden we “de groten” uit het muzikale Vlaanderen naar Edegem: Armand Preudhomme, Jef Burm, Theo Mertens, Connie Neefs, De Vaganten, Miel Cools, Jos Van der Veken, Troebadoer, T’Kliekske, en zoveel anderen. Dank u Julia, Gust, Karel, Dirk.

De Vlaams Nationale Stichting werd Vlaams Nationale Samenwerking en later Vlaamse Kring Edegem.

En ook zij organiseerde debatavonden en uitstappen.

We waren als eerste om Stille Waters te ontdekken, Pajottenland vóór Witse eraan kwam, maar bezochten ook, Gent, Bergen, Diest, Leuven, Namen, Delft en De Peel in Nederland, Antwerpen, Mechelen, Frans Vlaanderen, de Leiestreek. En dit niet zo maar op basis van een toeristische
folder, maar volgens het oorspronkelijke motto: Verrijken, Verruimen, Verdiepen. Maar ook met de doelstelling samen te zijn,gezelligheid, het mooie verleden niet vergetende.

Dit onder de leiding van achtereenvolgens, Renaat De Keyser, Karel De Gryse en sinds 2002 mezelf.

3) Tot slot

De Vlaamse Kring Edegem en haar voorgangers hebben niet alleen haar leden en deelnemers een verrijking bijgebracht, maar evengoed aan de gemeente Edegem een uitstraling gegeven tot ver buiten de gemeentegrenzen. Zij is het waard om in een nieuwe editie van de Geschiedenis
Van Edegem, ruim aan bod te komen.

Ik dank allen die hebben meegewerkt in deze verenigingen tot realisatie van dit mooie palmares en ook diegenen die nog niet vernoemd werden.

Ik dank nogmaals het gemeentebestuur van Edegem om deze viering en hopen nog eens te mogen terugkomen, U hoeft hiervoor geen 50 jaar meer te wachten.

Ze konden en zullen ons niet temmen.

Edegem, 27 september 2013

Uw dienaar, Jan Stoffelen, Voorzitter Vlaamse Kring Edegem