Verouderde brandweercursussen weldra verleden tijd

Op 25 juni 2015

Het Koninklijk Besluit over de brandweeropleidingen zou dit najaar een feit moeten zijn volgens Kamerlid Koen Metsu (N-VA). Met dit Koninklijk Besluit komt er dan toch een oplossing voor de verouderde brandweercursussen.

Voor het behalen van het officiersbrevet bestaat er momenteel een zeer verouderde cursus, zeer verouderd, want zo staan er bijvoorbeeld nog hoofdstukken in over de Rijkswacht.
In afwachting van het nieuwe Koninklijke Besluit rond opleidingen zullen de lesgevers wel trachten om eigen actueel lesmateriaal te gebruiken en de achterhaalde cursus te actualiseren tijdens de lessen. “Dit is zowel voor de cursisten als voor de lesgevers geen gemakkelijke opdracht”, zo beaamt federaal volksvertegenwoordiger en burgemeester Koen Metsu.

Comité Veiligheid

Vanuit het kabinet Binnenlandse Zaken plant men de publicatie van het nieuwe KB tegen midden oktober. Ook zal men trachten om een zogenaamd comité V op te richten, dat een soort onderzoekorgaan zal zijn dat multidisciplinair zal werken en lessen zal trachten te trekken uit rampen. Zo’n onderzoekorgaan bestaat reeds in Nederland.
Door de oprichting van dit nieuwe orgaan zal het Kenniscentrum Civiele Veiligheid (KCCE) wel blijven bestaan, maar zal het steeds verder evolueren naar een opleidingscentrum.

Link(s):