Edegem is gebeten door bewegen

Op 25 oktober 2015, over deze onderwerpen: Sport

LIEVER ACTIEVER - Edegem is een van de meest vergrijsde gemeenten van Vlaanderen. Op 21.000 inwoners zijn er 6.486 mensen ouder dan 60, 5.939 boven de 70, en 1.644 personen zijn 80+. Het project voor ouderen 'Gebeten door bewegen' kon dan ook op veel enthousiasme rekenen.

Edegem werd onlangs uitgeroepen tot fitste gemeente van Vlaanderen. Gezondheid staat dan ook hoog op de agenda in de gemeente. Waarnemend OCMW-voorzitter van Edegem Peter Van Lint weet hoe belangrijk bewegen is. Enkele jaren geleden raadde de dokter hem aan om meer te bewegen voor zijn gezondheid. Zijn doel is om dagelijks 10.000 stappen te halen. "Edegem zie je letterlijk bewegen, zegt Peter. "Parken, looppistes en sportieve evenementen lopen vol."

Traject op maat

Voor ouderen komt dit nu ook stilaan op gang. 'Gebeten door bewegen' zet in op de 65-plussers in de gemeente. "Gezien de heterogeniteit van de doelgroep kozen we voor een tweeledig project. Traject 1 richt zich tot alle mobiele 65-plussers en gaat over een periode van 10 maanden waarin we allerlei activiteiten aanbieden. Maar als thuiszorgdienst weten we dat sommige ouderen de drempel te hoog ervaren om deel te nemen aan groepsactiviteiten in het dienstencentrum. Deze drempel ontstaat omwille van verschillende redenen: fysieke beperking, gebrek aan vervoer, schroom, onzekerheid, angst om te vallen. Daarom voorzien we voor personen die meer zorgbehoevend zijn een tweede traject. Dat tweede traject heeft intussen 104 ouderen gemotiveerd en gemobiliseerd om te bewegen, wat toch wel een succes is. Dit succes hebben we waarschijnlijk te danken aan het feit dat we héél veel persoonlijke brieven verstuurd hebben (1400 in totaal!). De klanten van gezinszorg werden ook persoonlijk aangemoedigd door hun gezinshelpster om deel te nemen, en dat heeft vast ook veel gedaan”

Betrokkenheid gezinszorg

"Mijn eigen moeder werd onlangs opgenomen in het woonzorgcentrum. Dit is een belangrijke fase in haar leven waarbij de dagelijkse beweging dreigt verloren te gaan omdat alles voor de ouderen gedaan wordt. Een voorstel dat verder dient te bekeken worden is het initiatief om ouderen uit het woonzorgcentrum mee te laten helpen met het onderhoud van hun kamer, zo blijven ze fysiek en mentaal actief." Volgens Peter is de betrokkenheid van de gezinszorg bij 'Gebeten door bewegen' een sterke factor. "Persoonlijke begeleiding en het motiveren van de ouderen is enorm belangrijk."

Duwtje in de rug

Ook projecttrekkers Carolina Glazemakers en Karen Croes van het OCMW zijn enthousiast. "Ouderen hebben wel wat nood aan begeleiding of iemand die hen motiveert om ergens aan te beginnen. Eens ze vertrokken zijn dan vinden ze het meestal ook leuk, vooral ook de sociale aspecten. Het doet deugd om ouderen te zien op het feestelijke slotmoment waarvan je niet verwacht had dat ze het project zo goed zouden volbrengen. Dat geeft voldoening. De deelnemers moesten hun gele bewegingsfiches indienen via mijn postbakje. Toen ik na enkele dagen afwezigheid terugkwam met een uitpuilend postbakje gele fiches beleefde ik toch een klein geluksmomentje!"

► Link;  gezondegemeente.be/nieuws/edegem-is-gebeten-door-bewegen

►  FB:     https://www.facebook.com/vigez