Feestelijk weekend in Edegem staat voor de deur.

Op 31 augustus 2021
jaarmarkt 2021

Edegem, 28 augustus 2021 - Tijdens het weekend van vrijdag 3 september tot maandag 6 september verandert het centrum van Edegem in een feestelijk evenementendorp. Tijdens de 83ste editie van de Edegemse jaarmarktfeesten kan je weer smullen van kermis, braderij, rommelmarkt, opendeurdagen, dans-, muziek- en sportoptredens, animatie, workshops en voetbal. “Ik kijk uit naar een blij weerzien met de inwoners van Edegem en onze buurgemeenten op de mooiste en gezelligste jaarmarkt van Vlaanderen”, klinkt het bij een enthousiaste schepen voor evenementen Koen Michiels (N-VA).

Vrijdag 3 september opent de kermis en is er een veiling voor het goede doel waar lokale kunstenaars hun werken veilen ten voordele van de slachtoffers van de recente overstromingen in ons land. De jongeren van jeugdhuis Het Varken verzorgen de organisatie van de kunstveiling en houden hierna nog een feestje voor hun jeugdhuis. Ze werkten onder de naam ‘JaarVarken 2021’ een eigen programma uit waar alle inwoners gedurende het ganse jaarmarkweekend kunnen genieten van gratis optredens. “Er zal na de kunstveiling nog een evenement plaatsvinden waarbij bezoekers een Covid Safe Ticket nodig hebben om toegang te krijgen. Dit geldt enkel voor het evenement van vrijdagavond aan Jeugdhuis Het Varken. Op vrijdagavond gaat er ook een dixieband rond bij de andere horecazaken in het centrum. Ambiance verzekerd!”, zegt schepen Michiels.

Programma

Op zaterdag en zondag vindt de braderij plaats en zijn er verschillende optredens op het danspodium. Zaterdagavond is er de fakkeltocht gevolgd door het traditionele vuurwerk in Edegem. Net als de voorgaande edities zal er op zondag een rommelmarkt staan en houdt de brandweer opendeur. Op maandag kan je supporteren tijdens de 54ste wisselbeker Jaarmarktvoetbal waar de lokale middenstanders het opnemen tegen een ploeg van gemeente, brandweer en politie. Er zullen nog tal van andere activiteiten het jaarmarktweekend extra opluisteren. Voor alle details neem je best een kijkje in het jaarmarktprogramma.

Het jaarmarktprogramma kunnen de inwoners van Edegem terugvinden als bijlage in het Edegem Magazine van september-oktober dat reeds in de brievenbus zit. Het programma komt eerstdaags op de website van Lokaal bestuur Edegem online via www.edegem.be/jaarmarktprogramma.

Bemoedigende cijfers

Bijna alle coronamaatregelen gaan vanaf 1 september op de schop. Zo versoepelen onder meer de regels in de horeca en vervallen heel wat beperkingen voor evenementen. “De coronacijfers in Vlaanderen zijn zeer bemoedigend. Intussen is er meer dan 90% van de volwassen Edegemnaren volledig gevaccineerd en voor de meest kwetsbaren is dat ruim 95%. We begrijpen dat er sommige mensen zich nog niet zo veilig voelen bij evenementen. Het zal dan ook een nieuwe start zijn voor ons allemaal. Op 1 september is het moment daar om de verantwoordelijkheid weer bij het individu te leggen. Zo zal er geen mondmaskerplicht gelden op de jaarmarkt, maar wordt het dragen sterk aanbevolen op drukke plaatsen”, zegt burgemeester Koen Metsu (N-VA).

“We feesten weer, maar mét gezond verstand”

Tijdens het jaarmarktweekend communiceert Lokaal bestuur Edegem de coronamaatregelen van dat moment in de centrumstraten, op www.edegem.be en via sociale media. “We feesten weer, maar mét gezond verstand”, klinkt het in Edegem.

“De afgelopen maanden is het jaarmarktcomité en het lokaal bestuur achter de schermen druk in de weer geweest om onze inwoners in september traditiegetrouw een bruisend jaarmarktweekend te bieden. We hielden rekening met alle scenario’s en volgden de ministeriële besluiten uit het Staatsblad omtrent de coronamaatregelen steeds op de voet om een jaarmarkt te organiseren volgens de regels die tijdens het eerste weekend van september zullen gelden. Edegem zou Edegem niet zijn als we niet zouden volharden in de organisatie om de bezoekers van de jaarmarkt een fantastisch feestweekend voor te schotelen”, vertelt schepen Koen Michiels.

“De versoepelingen voor de horeca en voor evenementen vanaf 1 september komen er niet zomaar, maar dankzij de inspanningen die we samen het afgelopen anderhalf jaar hebben volgehouden. De horeca-uitbaters en de verenigingen kijken er samen met ons heel hard naar uit om gezamenlijk met alle inwoners het glas te heffen en te klinken op een nieuwe doorstart”, besluit burgemeester Koen Metsu (N-VA).

Meer weten?

Koen Michiels (N-VA), schepen voor evenementen, +32496/78 83 51, koen.michiels [at] edegem.be
Hugo Van Bueren, voorzitter N-VA Edegem, +32478/40 76 08, hugo.van.bueren [at] telenet.be