Gemeente Edegem geeft negatief advies over aanvraag opslagplaats voor beton- en asfaltpuin.

Op 3 december 2018

Negatief advies over aanvraag opslagplaats voor beton- en asfaltpuin.

Bouwbedrijf DCA diende op 29 augustus bij het provinciebestuur Antwerpen een vergunningsaanvraag in om op de terreinen van IGEAN in de Doornstraat een opslagplaats aan te leggen voor beton- en asfaltpuin en een betoncentrale voor het verwerken van dat puin. Het gaat om een tijdelijke opslag- en verwerkingsplaats voor een termijn van dertig maanden. Het is de provincie die beslist over de vergunning. Omdat de site op Edegems grondgebied ligt en omdat het om een vergunningsaanvraag klasse 1 gaat, moet gemeente Edegem een openbaar onderzoek van 30 dagen organiseren en haar advies bezorgen aan het provinciebestuur. Gemeente Edegem adviseert de aanvraag negatief.

Edegem ontving de aanvraag op 19 oktober 2018. Van 29 oktober tot 27 november 2018 liep het wettelijk openbaar onderzoek. Binnen die termijn konden de gemeentelijke diensten de aanvraag onderzoeken en konden buurtbewoners bezwaren indienen. Edegem ontving 136 bezwaarschriften waarin de buurtbewoners hun bezorgdheden uitten over stof- en lawaaihinder en de impact van af- en aanrijdende vrachtwagens.

“De bezwaren van de buurt zijn ons inziens zeer terecht”, licht burgemeester Koen Metsu toe. “De aanvrager heeft momenteel enkele werven in de buurt en de Igean-site was in geografisch opzicht interessant als tijdelijke opslagplaats voor werfmateriaal. In de voorbereidende gesprekken die onze gemeente en eigenaar IGEAN hadden met DCA was er louter sprake van een tijdelijke opslagplaats voor een korte periode. Vanwege het feit dat de afvoer van werven in de buurt meer geclusterd zou kunnen gebeuren, waardoor er minder zwaar vervoer over onze wegen moeten rijden, leek ons dat aanvaardbaar. In de uiteindelijke  aanvraag blijkt de aangevraagde termijn aanzienlijk. De resterende termijn van de werf in de buurt is ongeveer 12 à 14 maanden terwijl men vergunning vraagt voor 30 maanden. Daarnaast is er ook sprake van andere activiteiten, zoals een betoncentrale en een breekinstallatie om het puin te breken. Omwille van de grote milieu-impact zijn dergelijke installaties niet wenselijk op deze site.Zo'n breekinstallatie gaat tot zo'n 105 decibel, dat is zoveel als een vliegtuig. Ten tweede is er ook een impact zijn van fijn stof. In de aanvraag staat over die hinder niets omschreven, en dus ook niet over de maatregelen die men wil nemen om dat te beperken. Ook gegevens over het aantal transporten en de effecten op de bestaande mobiliteit ontbreken. Ook de  Om die redenen adviseren wij deze aanvraag negatief. “  Het provinciebestuur zal definitief over de vergunningsaanvraag beslissen.