Gemeenteraad 20 juni 2016.

Op 20 juni 2016

De laatste gemeenteraad voor de start zomer was op maandagavond 20 juni een feit. Ook nu brengen we nog verslag uit van enkele van de belangrijkste punten. In juli en augustus is er geen gemeenteraad, maar in september zijn we trouw weer op post! Een fijne zomer voor iedereen!

Definitieve vaststelling RUP VTC

Op de gemeenteraad werd de definitieve vaststelling van het RUP (Ruimtelijk Uitvoeringsplan) van het nieuwe VTC goedgekeurd. Het RUP onderging nog een aantal aanpassingen na het openbaar onderzoek dat liep van 9 maart tot 7 mei van dit jaar.

Dit openbaar onderzoek leverde 194 schriftelijke bezwaarschriften op. Daarnaast gaf ook de deputatie van de provincie Antwerpen haar advies.

De bezwaarschriften en het advies gingen op hun beurt naar de GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening). Zij behandelden alles en brachten adviezen uit naar het bestuur.

Deze adviezen waren zeer waardevol en werden alle opgevolgd. Zo legt het RUP nu een maximale bouwhoogte van 11,5 meter op. Voordien werd die bouwhoogte op 13,5 meter vastgelegd. Met die vermindering van 2 meter in bouwhoogte zal het gebouw dus 1 verdieping minder hebben. Alle bouwlagen zullen zich bovendien bovengronds moeten bevinden. De tuin van Huis Hellemans wordt dus niet afgegraven en er komt geen ondergrondse parkeergarage.

Ook met de mogelijke hinder voor de bewoners van de Boerenlegerstraat werd rekening gehouden: de verlaagde bouwhoogte komt reeds tegemoet aan hun wensen. Verder wordt er voor gezorgd dat de zuidgevel van het VTC (diegenen die op de tuinen van de bewoners uitkijkt) aangepast wordt. Zo zullen de ramen lager dan 1,80 meter ondoorzichtig moeten zijn. Ook zal er een groenbuffer komen met hoogstammig groen. Terrassen van de appartementen zullen aan die kant enkel toegelaten worden op de Zuidwest hoek.

Verder gaf de GECORO het advies om in te zetten op het ontwikkelen van een duurzaam mobiliteitsbeleid alsook het parkeerbeleid van het centrum in haar geheel. Dit advies willigen we in door het installeren van fietsenstallingen voor zowel personeel, bewoners en bezoekers. De parking tussen het VTC en de Willecom zal onderverdeeld worden in een deel voor kortparkeren en een deel voor langparkeren. Dit is tevens het enige advies dat we niet opvolgen van de GECORO. Deze had namelijk gesuggereerd om alleen kortparkeren in te richten op de parking tussen het VTC en de Willecom. Door de combinatie van lang- en kortparkeren willen we inspelen op de behoeften en noden van mensen die boodschappen willen doen in het centrum, sporters, bezoekers van het VTC,… Hoe die parking exact ingedeeld wordt, zal van het effectieve ontwerp afhangen.

Wij zijn zeer tevreden met deze aangepaste versie van het RUP. Wij hebben op alle vlakken getracht rekening te houden met alle belanghebbenden. Graag zouden wij schepen Guy Van Sande willen bedanken voor het harde werk en zijn doorzettingsvermogen in dit dossier. Een dossier waar wij met z’n allen trots op kunnen zijn!

Verwerving braakliggende gronden op Kattenbroek goede zaak voor sportclubs

Reeds verscheidene jaren liepen de onderhandelingen over het braakliggend terrein tussen hockeyclub Victory en voetbalclub Ik Dien, gelegen op de site Kattenbroek.  Dit bestuur zorgde voor een nieuwe impuls in dit dossier en met succes! Na al die jaren hebben heeft de gemeente de gronden eindelijk kunnen verwerven, na intensieve onderhandelingen met de eigenaars. Deze gronden hebben een enorme strategische meerwaarde voor de twee sterk groeiende omliggende sportclubs: hockeyclub Victory en voetbalclub Ik dien en bij uitbreiding voor de hele sportsite Kattenbroek.

Er wordt nu met de verschillende partners verder bekeken hoe die gronden ingedeeld kunnen worden. Onze schepen van sport, Koen Michiels (N-VA), volgt dit dossier verder op en leidt dit samen met de clubs in goede banen. Hier zullen we zeker nog meer over horen!