Gemeenteraad 29 februari 2016.

Op 29 februari 2016, over deze onderwerpen: Dossiers, Gemeenteraad

Gemeenteraad 29 februari 2016.

Op de gemeenteraad van maandag 29 februari 2016 stond weer heel wat op het programma. We hebben er voor u de twee belangrijkste punten voor u uitgehaald.

Nieuwe ontsluitingsweg Kattenbroek komt steeds dichterbij

Kattenbroek

Het punt rond de ontsluitingsweg van Kattenbroek kwam vanavond niet voor de eerste keer op de agenda van de gemeenteraad. Het project krijgt steeds meer vorm en de start van de werken komt alsmaar dichterbij!

De studiefase is afgerond en een definitieve raming werd op de gemeenteraad goedgekeurd. De nieuwe verkeerslichten op de Prins Boudewijnlaan en de komst van de nieuwe parking werden ook goedgekeurd. Daarnaast behoort ook een nieuwe LED verlichting tot één van de beslissingen die maandagavond door de gemeenteraad genomen werd. Deze nieuwe verlichting kan in verschillende delen van Kattenbroek anders afgestemd worden. Zo besparen we in de toekomst energie en zetten we maximaal in op veiligheid. Verder staan er nog saneringswerken op het programma voor de site.

Schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken is tevreden over de ontwikkeling van dit project: ‘Nu de definitieve raming goedgekeurd is, komen we weer een hele stap dichter bij de uiteindelijke uitvoering ervan. De nieuwe ontsluitingsweg ‘Kattenbroek’ zal heel wat positieve veranderingen met zich meebrengen! Zo zal het nieuwe verkeerslicht en de nieuwe ontsluitingsweg meer veiligheid bieden aan alle weggebruikers. Ook zal de verkeerscirculatie naar de sportterreinen, het ecopark, Ter Elst en AVEVE vlotter en veiliger kunnen verlopen.’

Meer vragen over de nieuwe ontsluitingsweg? Aarzel dan niet om ons te contacteren en jullie vraag te stellen!

Nieuwe sociale invulling voor het Meihof

Meihof

Groot nieuws voor het Meihof! De vorige concessie liep af en er moest gezocht worden naar een nieuwe uitbater. Deze legislatuur werd er reeds vooropgesteld om een sociale tewerkstellingsplaats in combinatie met een sociaal restaurant of buurtrestaurant op te starten. Deze doelstelling uit het meerjarenplan zal zijn uitwerking nu in het Meihof vinden.

Dit zal gebeuren door de krachten van het VZW Het Rekreatief en VZW Pegode te bundelen. Zij zullen samen instaan voor de nieuwe invulling van het Meihof. Pegode zal langs haar kant zorgen voor het onderhoud van onder meer het groen en de speeltuinen. Dit doen zij door mensen met een beperking een dagbesteding te bieden. VZW Het Rekreatief zal op haar beurt instaan voor de uitbating van het buurtrestaurant. In samenwerking met het OCMW zullen hier artikel 60’ers tewerk gesteld worden.

‘Zowel sociale tewerkstelling als het sociaal karakter van het Meihof zullen dus gegarandeerd worden’, verduidelijkt Schepen Brigitte Vermeulen-Goris. ‘Dit is een positief verhaal waar ik als voorzitter van het OCMW van Edegem volop achter sta en ondersteun’, gaat ze verder.

De speeltuin zal ook toegankelijk worden voor kinderen met een beperking. Ook zij zullen dus kunnen komen spelen en genieten van een hapje en een drankje in het Meihof. De dekenij, de gemeente en de twee vermelde partners zetten voor deze nieuwe invulling van het Meihof een nieuwe juridische structuur op. ‘Zo kan het sociale, open en publieke karakter van het Meihof gevrijwaard worden. Door deze nieuwe constructie blijft ook het skatepark bestaan’, vult Schepen Brigitte Vermeulen-Goris tot slot aan.

Vanaf 1 mei zal het Meihof reeds uitgebaat worden, weliswaar nog niet in zijn volledige bezetting, maar er zullen al wel drankjes en kleine snacks te verkrijgen zijn.

Indien u hierover nog vragen heeft, kan u met al uw vragen bij ons terecht.