Gezonde voeding op Edegemse scholen

Op 16 januari 2023, over deze onderwerpen: Scholen & Onderwijs

Edegem zet met sterk sociaal beleid actief in op gezonde voeding voor kinderen: “Zo delen we wekelijks soep uit op basisscholen”

Ook in onze gemeente zien leerkrachten dat leerlingen soms met een lege of slecht gevulde brooddoos naar school komen. Dat kan wijzen op armoede of ongezonde eetgewoontes. “Armoede is geen louter stedelijk probleem. Voor kinderen leidt het tot sociaal isolement en gemiste kansen. Daarom werkt het lokaal bestuur en haar sociale dienst samen met de directies van de basisscholen en enkele partners aan een project rond kinderarmoede. Een concrete actie waar we op inzetten, is de soepbedeling tijdens de koude wintermaanden waarmee we midden januari van start gingen”, zegt schepen voor onderwijs Koen Michiels (N-VA).

“Met een beperkte groep leerlingen uit Edegem gaat het minder goed: zij zijn kwetsbaarder door de context waarin ze leven”, gaat onze burgemeester Koen Metsu verder. “Daarom zetten we met ons project rond kinderarmoede in op samenwerking tussen de scholen, de sociale dienst en het Huis Van Het Kind en Jongere. Via een enveloppefinanciering krijgen scholen ook meer mogelijkheden en verantwoordelijkheden om zelf beleid te voeren.”

Soepbedeling

Van januari tot maart schenkt het lokaal bestuur wekelijks warme soep aan alle Edegemse basisscholen. Voor de levering is er een samenwerking met de vzw Pegode, een netwerkorganisatie die ondersteuning biedt op maat aan personen met een beperking. Deze actie is dan ook onderdeel van de ruimere aanpak rond sociale kwetsbaarheid. “Daarnaast geven we kinderen in armoede de kans om te participeren aan het jeugd- en verenigingsleven, betrekken en begeleiden we ouders en zetten we in op huiswerkbegeleiding en dus ook op gezonde voeding. Het is immers heel belangrijk dat kinderen ’s middags voldoende en voedzaam eten om krachten op te doen voor de lessen en zich beter te kunnen concentreren”, vertelt onderwijsschepen Michiels.

Lokaal sociaal beleid

We willen allemaal dat de lege magen van kinderen gevuld zijn. Maar de responsabiliteit mag volgens ons niet alleen bij de scholen gelegd worden. Zij hebben al vele verantwoordelijkheden te vervullen om de leerlingen te begeleiden, met meer aandacht voor de talenten van elk individu. Brigitte Vermeulen-Goris (N-VA) schepen bevoegd voor lokaal sociaal beleid:  “Wanneer de ouders niet voor het algemeen welbevinden van hun kinderen kunnen zorgen, mogen zij nooit het slachtoffer worden van de verkeerde keuzes van de ouders. In dat geval moet het lokaal sociaal beleid optreden - met de medewerking van de scholen en eventuele andere instanties - om het gezondheids- en armoedeprobleem te bestrijden. Met onze soepbedeling ontlasten we het schoolpersoneel van een extra zorgtaak”.

Investeren in onderwijskwaliteit

In Edegem hebben we een groot onderwijsaanbod, zowel in het basisonderwijs als in het secundair. Dankzij de Vlaamse Regering onder leiding van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) ontvingen we de afgelopen jaren al forse subsidies voor de investeringen in nieuwe schoolgebouwen of in renovatiewerken aan onze scholen. Maar bijvoorbeeld ook in de organisatie van zomerscholen of aan de begeleiding van hoogbegaafde leerlingen. Zo timmeren we verder aan een betere onderwijskwaliteit voor leerkrachten en leerlingen met als direct gevolg aan de toekomst van al onze kinderen.