IGEAN neemt exploitatie recyclagepark over.

Op 25 mei 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, In de pers
igean

UITBATING RECYCLAGEPARK DOOR IGEAN PER 1 JUNI.

De gemeenteraad van Edegem keurde op maandag 25 mei de overdracht van de huisvuilophaling en de uitbating van het recyclagepark aan de intercommunale IGEAN milieu & veiligheid goed.
De gemeente Edegem haalde tot nu toe het huisvuil, gft, pmd en snoeihout op met eigen personeel en eigen middelen. Vanaf 1 juni doet de gemeente hiervoor een beroep op de ophaaldienst van IGEAN milieu & veiligheid die dit reeds in 27 andere gemeenten doet.
Ook de uitbating van het gemeentelijk recyclagepark wordt overgedragen aan IGEAN milieu en veiligheid die 23 recyclageparken exploiteert in 25 gemeenten.

De personeelsleden van de gemeente Edegem die tot nu toe deze taken vervulden, worden vanaf 1 juni tewerkgesteld bij IGEAN milieu & veiligheid, na overleg met de vakbonden en in overeenstemming met de Europese regelgeving. N-VA Edegem wil hen bedanken voor hun inzet bij onze gemeente en wenst hen veel succes bij de nieuwe werkgever.

De bedoeling is een optimale dienstverlening te verzekeren aan onze inwoners aan een lagere kost voor de gemeentelijke begroting, zowel qua exploitatie als qua investeringen.
De twee, voor DIFTAR uitgeruste huisvuilwagens worden hierbij overgedragen aan IGEAN.

IGEAN garandeert gedurende heel 2020 de uitvoering van de huis-aan-huis ophalingen zoals ze aan de inwoners via de afvalkalenders werden meegedeeld.
In een intergemeentelijke exploitatie kunnen de inwoners van de gemeente Edegem niet enkel terecht op het recyclagepark Edegem, maar eveneens op de recyclageparken van de andere gemeenten die deel uitmaken van regio zuid (Aartselaar, Kontich, Hove, Mortsel, Lint, Boechout, Borsbeek, Wommelgem en Wijnegem). Hierdoor verhoogt de service naar de inwoner zonder de kosten voor elke individuele gemeente te verhogen.

N-VA Edegem wil onze burgemeester en schepenen, onze gemeenteraadsleden en al degenen die hieraan hebben meegewerkt, van harte danken om deze overdracht tot een goed einde gebracht te hebben. Inzonderheid Albert Follens, schepen voor Financiën en Afvalbeleid en Brigitte Vermeulen-Goris, schepen voor Personeel hebben zich hiervoor bijzonder ingezet.