Jong N-VA Edegem houdt inzamelactie voor Turkije en Syrië

Op 11 februari 2023

Jong N-VA Edegem houdt inzamelactie voor Turkije en Syrië

Onze jongerenafdeling en het Edegemse Millenium Pita House slaan de handen in elkaar om de slachtoffers van de zware aardbevingen in Turkije en Syrië te helpen. “Een team van Jong N-VA zal samen met onze lokale pitazaak een inzamelactie op poten zetten om de mensen in de getroffen gebieden van noodzakelijke goederen te voorzien. We kunnen alvast rekenen op heel wat helpende handen dankzij onze gemotiveerd groep. Hierbij een warme oproep om nu zaterdag tussen 11 en 16 uur naar het Gemeenteplein te komen als je spullen wil inleveren voor de slachtoffers in Turkije en Syrië”, zegt voorzitter van Jong N-VA Edegem Jimi Claeys.

Voorlopig is de kaap van de 20.000 overschreden en loopt nog steeds verder op …. In Turkije en Syrië zijn meer dan 25.000 gewonden geteld. Honderdduizenden verliezen een dak boven hun hoofd. Duizenden mensen slapen op straat. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vreest nog voor veel erger. De naschokken en het winterweer zorgen voor moeilijke werkomstandigheden om gewonden van onder het puin te halen.

Er werden al vele hulpacties op gang gezet. Maar nu dus ook in de Zuidrand zodat onze inwoners op een eenvoudige bereikbare en centrale plek terechtkunnen. Jimi Claeys: “De inwoners van Edegem hebben al vaker hun warm hart getoond tijdens solidariteitsacties. Zoals recent voor de voedselbank van Gastvrij Edegem en de vele acties voor vluchtelingen en oorlogsslachtoffers uit Oekraïne. Laat ons dit herhalen voor de Turken, Syriërs en Koerden uit de getroffen regio. Men is daar voornamelijk op zoek naar allerhande hulpmateriaal om zich te verwarmen. Daar gaan wij samen met de Edegemnaars dit weekend voor zorgen.”

Hoe kan je helpen?
Op zaterdag 11 februari gaat de inzamelactie voor goederen door op het Gemeenteplein, ter hoogte van het gemeentehuis. Men zoekt voornamelijk naar: dekens, slaapzakken, lakens, kussens, matrassen, bedden, winterkledij, maar ook hygiëneproducten, luiers en EHBO-kits zijn welkom. Geen voedsel, geen zomerkledij. De spullen kunnen afgeleverd worden tussen 11 en 16 uur. Mede-initiatiefnemer Baris Ozturk: “Wij zorgen dat de goederen bij de ACT-group in Ekeren terechtkomen. Daar werken vele vrienden al dagen mee om containers te vullen met hulpgoederen. Een tweede piste is de goederen naar de Selimiye moskee in Berchem brengen, waar ik deze week zelf al ben gaan helpen. Er is nog een andere inzamelplek in Antwerpen Zuid die momenteel volop verzamelt. De beelden op het nieuws raken mij en daarom wil ik graag zelf iets ondernemen om de mensen in Turkije te helpen. Mooi om samen met Jong N-VA op de kar te springen.”

Donaties zijn welkom op BE64 7340 5310 2152 met vermelding ‘aardbeving’. Met het opgehaalde bedrag wordt bruikbaar materiaal gekocht. Het overige budget gaat naar de inzamelactie van Rode Kruis-Vlaanderen die de hulporganisaties van de Rode Halve Maan ter plaatse ondersteunt.

Gemeenschapsgevoel

Er wonen niet alleen Turken en Syriërs, maar ook Koerden en Armeniërs in de door de natuurramp getroffen gebieden. Het zuidoosten van Turkije is een regio die bekend is om haar etnische diversiteit. “De samenhorigheid en het gemeenschapsgevoel staat voor ons - zeker in crisistijden - boven alle politieke of etnische verschillen”, besluit Jimi Claeys.

Wij staan als N-VA Edegem achter dit liefdadig initiatief van onze jongeren!