Jong N-VA Edegem overhandigt actieplan aan het gemeentebestuur

Op 11 mei 2022

De Edegemse jongerenafdeling van N-VA heeft een concreet actieplan opgesteld met allerlei voorstellen om de leefbaarheid in de gemeente een extra stimulans te geven. Ze bezorgden de documenten aan het gemeentebestuur. “Na meerdere brainstormsessies, werkvergaderingen en een rondvraag via sociale media, hebben we ons oor te luisteren gelegd bij de inwoners. Op basis van deze gesprekken en denkoefeningen hebben we een constructief plan uitgewerkt om de gemeente te verfraaien”, zegt voorzitter Jimi Claey

Jong N-VA Edegem schoot bijna een jaar geleden uit de startblokken en intussen organiseerden ze tal van activiteiten. Zoals een gespreksavond met N-VA-parlementsleden Theo Francken en Koen Metsu of het grote voorzittersdebat van Jong N-VA. Maar ook zwerfvuilacties, een kroegentocht, een quizavond en de studieplekken in Huis Hellemans en Kasteel Hof ter Linden. Hiermee tonen ze aan dat politiek niet ‘saai’ of een ver-van-mijn-bed-show hoeft te zijn. Ze geven jongeren de kans om op een laagdrempelige manier kennis te maken met politiek en hen zo betrokken te laten voelen.

Tijd voor inhoudelijke voorstellen

Volgens de voorzitter is de tijd rijp voor de jongerenafdeling om nu op inhoudelijk vlak hun inbreng te leveren. In het actieplan gaat er aandacht naar betaalbaar wonen voor starters in eigen streek, de verkeersveiligheid voor elke weggebruiker, een boost voor de Buizegemwijk, maar evenzeer de aanbeveling om Hof ter Linden netjes af te werken zodat de inwoners er ten volle van kunnen genieten.

“Een propere gemeente blijft een belangrijke pijler. We zien nog te vaak sluikstort liggen, maar de tijd van sensibiliseren is voorbij. Het gemeentebestuur kan beroep doen op handhavers van OVAM (n.v.d.r. Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) die sluikstorters op heterdaad betrappen en indien nodig een GAS-boete geven. Wat Buizegem betreft, bieden zowel het Sint-Goriksplein als het park van de Romeinse Put mogelijkheden voor evenementen die de beleving in de wijk versterken. Ik denk aan een kermis, een rommelmarkt, muziekoptredens, een foodtruckfestival, enz. Het voetbalveld ligt er erg hobbelig bij en is toe aan vernieuwing. Net zoals de sporttoestellen achter het basketbalveld. Een nieuwe openbare barbecueplek behoort ook tot de mogelijkheden”, legt Claeys verder uit.

Nog een speerpunt van het actieplan zijn de studieplekken. Voor een derde keer op rij dopen de jongeren een gemeentelijk gebouw om tot extra studieplaats. Studenten zullen vanaf 30 mei weer 7/7 in Kasteel Hof ter Linden terechtkunnen om te blokken. Voor de jongeren moet een deel van het kasteel te allen tijde een publieke invulling krijgen, maar dat kan eveneens in overeenstemming met een nieuwe partner.

Slanke overheid

Een overheid moet zich voor de N-VA focussen op haar kerntaken. Het gemeentebestuur kan niet alles op zich nemen en kan niet aan iedereen subsidies uitdelen. Een afgeslankte overheid die zich toelegt op haar kerntaken en de kwaliteit van deze taken garandeert is het credo. “We reiken de hand om samen met het gemeentebestuur onze suggesties uit te voeren en zijn bereid om hiervoor de handen uit de mouwen steken. Door jaarlijks grootschalige zwerfvuilacties op te zetten, het onverharde stukje aan het bostulpenpad heraan te leggen met boomschors of een handje helpen bij de zomerscholen. Als je mensen de ruimte geeft om initiatief te nemen, betrek je hen bij de uitvoering van de plannen. Ze leren hierdoor zelfredzaam te zijn en hun verantwoordelijkheid op te nemen,” besluit Claeys.

Burgemeester Koen Metsu (N-VA) reageert enthousiast: “Ik heb het bij de opstart al gezegd dat we veel mochten verwachten van deze ploeg. Na een jaar boordevol activiteiten, lees ik nu een knap uitgewerkt plan met realistische doelstellingen. Sommige zaken zoals de zomerbar en de restauratie van Hof ter Linden zitten al in de pijpleiding. Mijn collega’s en ik kijken er even hard als onze jongeren naar uit om samen hun plannen te verwezenlijken. We mogen trots zijn dat we zo’n bende geëngageerde jongeren die zich inzetten voor een nog mooier Edegem in huis hebben.”