Lentepoets in Edegem:

Op 16 april 2023
lentepoets

Lentepoets in Edegem: “Samen maakten we alle parken en perkjes zwerfvuilvrij”

Afgelopen zondag trokken N-VA-sympathisanten door Edegem om samen het zwerfvuil in de gemeente op te ruimen. “We vertrokken vanuit de vier wijken, verdeeld over meerdere groepen om zo alle stukken groen zwerfvuilvrij te maken. In Hof ter Linden en Fort 5 trokken telkens twee teams op pad om de routes langs de binnen- en buitenkant van de domeinen aan te doen. Vandaag was een ideaal moment voor een lenteschoonmaak, net voor het warme weer eraan komt. Zo kan iedereen weer optimaal genieten van wandelen, spelen of picknicken in onze prachtige gemeente”, zegt initiatiefnemer en onze jongerenvoorzitter Jimi Claeys.

De oproep bereikte een veertigtal inwoners. In Buizegem trok een groep eerst langs de Romeinse Put, de Keltenheuvel en het Sint-Goriksplein en ruimden ze daarna nog de hondenweide in de Lourdeslaan op. De sportzone aan Kattenbroek werd volledig opgeruimd, net als de bermen in de Drie Eikenstraat richting Wilrijk. De groene long van Fort 5 en Hof ter Linden liggen er opnieuw zwerfvuilvrij bij. Met een grijpstok in de hand haalden we in totaal een volle aanhangwagen met zakken zwerfvuil op. Zowel het rondslingerende glas, PMD, papier als restafval werd gescheiden opgehaald dankzij het aangeboden materiaal van Mooimakers en het lokaal bestuur. Voorzitter Hugo Van Bueren: “De opkomst was een groot succes. Net zoals het ingezamelde afval in Fort 5 helaas. We kijken vooral terug op een zeer geslaagde dag waar we samen met onze jongeren, burgemeester, schepenen, bestuursleden en nog vele andere sympathieke helpers opruimden. Mijn dank gaat nog uit naar Mark Platukhin en Pedro Gomez om ons nadien te ontvangen in De Schrans voor een lekkere aperitief en barbecue.”

Jimi Claeys: “We willen met deze actie onze inwoners bewust maken om de gemeente in de eerste plaats zelf mee proper te houden. Er is helaas zwerfvuil, ook in Edegem. De verschillende overheden nemen al initiatieven in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort. In Vlaanderen is een recordaantal GAS-boetes uitgeschreven. Daarnaast moet er dringend een mentaliteitswijziging bij de hardleerse sluikstorters gebeuren. Met deze lentepoets geven wij alvast het goede voorbeeld. Na meerdere zwerfvuilacties, ruimden we met deze lenteschoonmaak alle parken in één dag op. Een gezellige groep mensen van alle leeftijden die zichtbaar opruimen, vergroot alvast de sympathie om het netjes te houden. Alleen samen houden we ons mooie Edegem proper.”

Zwerfvuil blijvend aandachtspunt

Er zijn meer middelen op komst in de strijd tegen zwerfvuil. De camera’s om sluikstorters op gevoelige plaatsen te betrappen zijn onderweg. Opnieuw stappen in de goede richting dankzij N-VA-schepen van Afvalbeleid Albert Follens. Jimi Claeys: “Overwegend viel de hoeveelheid afval in gans Edegem goed mee, wat wil zeggen dat een grote meerderheid van de inwoners onze gemeente al proper houdt. Maar een betere opvolging is noodzakelijk. De pakkans moet omhoog door een striktere handhaving, zeker op kritieke plekken en momenten zoals tijdens weekendavonden in Hof ter Linden. Er zijn voorbeelden genoeg van jongeren die wel alles netjes achtergelaten na een gezellige dag in het park. De zakjes hondendrollen of ander afval komen niet alleen van jonge mensen. Helaas zijn dus extra maatregelen nodig om hardnekkig vandalisme en sluikstort tegen te gaan. De enkele boosdoeners die het verpesten, moeten naast de camera’s afgeschrikt worden door hoge boetes met een doorrekening van de opruim- en afvalkosten. Een alternatieve straf in de vorm van gemeenschapsdienst door zwerfvuil op te ruimen is ook een mogelijkheid. Alle inwoners moeten zonder zorgen kunnen blijven genieten van de pracht die ons Edegem te bieden heeft.” Binnenkort gaat Jong N-VA Edegem in gesprek met het gemeentebestuur over hun suggesties.

Voor de foto's klik je hier.