Tien jaar Prijs voor verdienste

Op 18 oktober 2015

In 2015 wordt voor de tiende keer de Prijs voor Verdienste uitgereikt. Dit jaar gingen we op zoek naar de meest verdienstelijke vereniging van Edegem. Welke Edegemse vereniging heeft het voorbije jaar op een of andere manier een extra dimensie aan de gemeenschap gegeven?

Op zondag 18 oktober kennen we in deze categorie de opvolger van VEVASCO - Vereniging van Oudscouts . De winnende vereniging ontvangt een cheque ter waarde van 1 500 euro om haar werking verder uit te bouwen.

Het De Groote-Faes duo zorgt tijdens een academische zitting voor de nodige muzikale ondersteuning.

Ben Faes (contrabas) en Bruno De Groote (elektrische gitaar) vonden elkaar als geestesgenoten. Als instrumentaal duo houden ze de blik naar zichzelf gericht om zonder enig compromis hun authentiekste artistieke ei aan de wereld kenbaar te maken. Ze putten daarbij met liefde uit hun enorme bagage en laten dit alles met schijnbaar gemak en ontembaar plezier samenvloeien.

Hun muzikale invloeden zijn zowel quasi ontelbaar als onlosmakelijk tot één geheel verweven : Chopin, Beethoven en Bach; Thelonious Monk, Charlie Christian, Django Reinhardt; Albert Ayler en Ornette Coleman; hedendaagse Amerikaanse pioniers als Marc Ribot, Bill Frisell of Jason Moran; Franse musette, Ierse folk, Caribische lichtvoetigheid en Joodse klezmer gaan hand in hand alsof de geschiedenis, de toekomst en de vier windstreken altijd al één creatieve broedplaats zijn geweest die niet per se een eclectische benadering vereisen.

Het De Groote - Faes Duo gaat ook compositorisch op hun tippen staan: melodie is steeds het belangrijkste uitgangspunt, wat hen bijwijlen zowat de toegankelijkheid van een popgroep verschaft. De meeste nummers zijn ook harmonisch en structureel stevig gearrangeerd en verhogen de herkenbaarheid, maar het impro aspect en het deconstructieve karakter van de uitvoeringen zorgen voor spannende weerhaken en dagen de luisteraar uit. Is het een politiek-filosofisch statement te noemen of toch een louter artistieke uiting van deze twee brave zielen - in deze tijden van vervreemding, polarisering, versplintering, smeden zij een hechte samenwerking en gaan zij toch vooral - anders dan de mainstream geworden stereotypen van de hedendaagse westerse muziek - voluit voor schoonheid, harmonie en overgave.

Waar? Sint-Antoniuskerk, Drie Eikenstraat Edegem
Wanneer? Zondag 18 oktober 2015 om 11 uur