Uit de gemeenteraad van 27 november 2017.

Op 27 november 2017

Maandag 27 november 2017: de voorlaatste gemeenteraad van 2017 bracht weer heel wat beslispunten met zich mee. We pikken er graag enkele uit:

westelijk pad
Aanleg westelijk pad Hof Ter Linden

Het Oostelijk pad aan Hof Ter Linden werd vorig jaar aangelegd en ingehuldigd. Sindsdien wordt dit pad druk bezocht door wandelaars, fietsers, joggers,… De ideale manier om goed uit te waaien of helemaal tot rust te komen.

Na het Oostelijk pad is nu het Westelijk pad aan de beurt! Dit pad wordt in verschillende delen opgesplitst en aangelegd. Om sommige stukken van het nieuwe pad op elkaar te laten aansluiten, zullen er bruggetjes geplaatst worden. De timing van de uitvoering? In de loop van 2018 starten de werken.

Niet alleen fietsers die een veilige route naar school of naar het werk zoeken, zullen het pad kunnen gebruiken. Ook wandelaars en joggers zullen kunnen genieten van het pad. De aanleg van dit pad zorgt weer voor extra verbindingen tussen het fort, Hof Ter Linden en de omliggende straten en wijken. De groene long van Edegem wordt steeds meer en meer toegankelijk en deze trage verbindingen zorgen ervoor dat steeds meer mensen hun weg vinden naar dit mooie parkgebied.

vtc
Het nieuwe VTC: ontdek en beleef mee!

Het definitief ontwerp van het VTC werd op de gemeenteraad goedgekeurd. Een mijlpaal in een project dat heel wat stappen doorlopen heeft. Het VTC wordt meer dan louter ‘een nieuwe bib’ of een ‘nieuw gebouw’. Het wordt een ontmoetingsplek waar alle vormen van vrije tijd elkaar kruisen en bestuiven en dat in het hartje van Edegem!

Het VTC zal heel wat glaspartijen bevatten: dit maakt dat het VTC een heel open en transparant gebouw zal zijn. We bouwen bovendien een duurzaam gebouw en we maken daarbij vooral gebruik van glas, hout en beton. Duurzaam én modern!

Waarvoor kan jij terecht in het toekomstige VTC?

Alle vrijetijdsdiensten zullen gebundeld worden in het VTC. Heb je dus een vraag over jeugd, cultuur, sport of evenementen dan kan je hier met je vraag terecht.
Daarnaast zal ook de bib haar nieuwe huisvesting krijgen binnen het VTC. De bib krijgt een upgrade en het zal aangenaam vertoeven zijn om een boek te zoeken, een krant te lezen,… In het bibgedeelte is er ook een tribune voorzien waar klassen of grote groepen kunnen genieten van een voordracht of waar er voorgelezen kan worden aan de allerkleinsten. De grote glasramen in de bib zullen uitzicht bieden op de tuin van Huis Hellemans. Een oase van rust en cultuur in één aanblik!
In het VTC zijn ook vergaderruimtes voorzien die aan Edegemse verenigingen een plek kunnen bieden voor een vergadering, een voordracht, een lezing,…

Er zal dus heel wat te beleven zijn in het VTC. Wil je graag meer info over het nieuwe VTC en onze toekomstvisie op de gebouwen in de omgeving? Kom dan zeker langs op de infomarkt op 14 december in het gemeentehuis. Onze bevoegde schepenen maken jullie graag wegwijs en beantwoorden al jullie vragen.

begraafplaats
Opwaardering begraafplaats

De begraafplaats in Edegem is dringend aan vernieuwing toe. Daar zijn verschillende redenen voor: zo is het groenonderhoud op het kerkhof niet eenvoudig gezien we als gemeente geen pesticiden mogen gebruiken. Het onkruid krijgt daardoor veel meer kans om te groeien. Bovendien zijn er heel wat bomen op het kerkhof die de verschillende paadjes kapot maken. De paadjes liggen er vaak slordig en moeilijk begaanbaar bij.

Tijd voor een aantal veranderingen dus! Er zullen heel wat bomen gerooid worden én de paadjes zullen heraangelegd worden. Deze heraanleg zal met grotere platen gebeuren zodat onkruid minder kans krijgt om te groeien. Deze grote platen zullen paadjes creëren die beter toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers dan voorheen. Bovendien zullen de kiezeltjes naast de paadjes vervangen worden door grasstroken. Gras is gemakkelijker te onderhouden en zal dus bijdragen aan een proper kerkhof.

Verder denken we ook aan de toekomst. Er is een stijging vast te stellen in het aantal urnebegravingen en verstrooiingen. Hier spelen we graag op in door hiervoor meer ruimte te voorzien. Deze ruimte richten we meer praktisch in zodat er bijvoorbeeld tijdens afscheidsplechtigheden aan de strooiweide meer plaats is om afscheid te nemen.

Het verhaal rond de begraafplaats stopt hier echter niet. We blijven nadenken over een begraafplaats die voor iedereen een plek van rust en ontmoeting kan zijn. Daar blijven we ook in de komende jaren verder naar streven.