Zuinig, verantwoordelijk en vooruitziend beleid!

Op 18 december 2023

Persbericht 19 december 2023

Zuinig, verantwoordelijk en vooruitziend beleid!

Onder dit motto werd de sluitende aangepaste meerjarenbegroting 2020-2026 met een positieve exploitatie van de gemeente op maandag 18 december 2023 goedgekeurd door de gemeenteraad van Edegem waarin N-VA een volstrekte meerderheid heeft.

“Dankzij de voortdurende inspanning van onze burgemeester Koen Metsu en al onze schepenen, niet in het minst van schepen voor Financiën Albert Follens, kunnen we 2024 starten met sluitende meerjarenbegroting en de tweede opeenvolgende belastingverlaging!” vertelt een tevreden N-VA-voorzitter Hugo Van Bueren.

“Het Meerjarenplan blijft op koers en zorgt verder voor ruimte om te investeren. Door de moeilijke maar noodzakelijke besparingsoefening in het begin van de legislatuur hebben we reeds de Covid- Oekraïne- en energiecrisissen het hoofd kunnen bieden zonder extra besparingen.”

Met een saldo van 4,75 miljoen op de exploitatie in 2024 beschikken we over een totaal investeringsbudget van ruim 12 miljoen euro in 2024.

Investeren in duurzaam publiek domein en patrimonium

De belangrijke krachtlijnen zijn.

- Investeringen in ons publiek domein: 6 straten in 2023 aanbesteed gaan in uitvoering, 8 nieuwe straten staat op de planning voor 2024 voor studie en ontwerp, aan de grote straten met veel betrokken partners werden we verder.  Daarnaast nog o.a. de versnelling van de verledding van de straatverlichting en de aanleg van plantvakken …;

- Duurzame investeringen in ons patrimonium: forthangars 23, 41 en 44, sporthal Den Willecom, Andreas Vesaliusschool, muziekschool…;

- De restauratie van het kasteel Hof Ter Linden, die in 2024 van start gaat.

Met aandacht voor sociaal beleid en ouderenzorg!

N-VA staat ook voor een warm sociaal beleid en zorg!

We laten als N-VA niemand achter. Nog nooit is de jaarlijkse bijpassing van de gemeente voor het OCMW zo groot geweest.

De subsidies aan de verenigingen stijgen met 20 % in 2024.

Ook in cultuur en sport wordt verder geïnvesteerd.

Een belangrijk doel om de financiën op orde te krijgen en de schulden uit het verleden verder af te bouwen was o.a. de noodzakelijke vernieuwing van de oude vleugel van het  Woonzorgcentrum Immaculata! Het gemeentebestuur schrijft hiervoor een lening van 18 miljoen in de meerjarenplanning. Het project van deze nieuwbouw is in volle voorbereiding.

Met een warme dank aan de andere schepenen Koen Michiels, Philippe Muyters, Lawrence  Vancraeyenest en Brigitte Goris en de N-VA fractie in gemeenteraad en Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, besluit Hugo Van Bueren met de vaststelling dat al dit werk de laatste jaren met één schepen minder is gebeurd!