Uit de gemeenteraad van 26 februari 2018.

Op 26 februari 2018, over deze onderwerpen: In de pers, Sport, Straten en Pleinen

De gemeenteraad van februari 2018 bevatte weer heel wat belangrijke punten voor onze gemeente! Zo leerden we de nieuwe uitbaters van ’t Forum en tennisclub De Dreef kennen. Verder werden er verschillende toekomstplannen voor onze gemeente toegelicht: de heraanleg van het Sint Goriksplein, een vernieuwde fiets- en wandelweg, het nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplan voor de site Agfa Gevaert,… Stuk voor stuk boeiende en mooie dossiers die we graag verder toelichten.

Nieuw trio in wijkcentrum ’t Forum

forum
’t Forum staat al jarenlang breed gekend bij de Buizegemnaars – en ook in de rest van Edegem – als leuke ontmoetingsplaats in het parkdomein van de Romeinse Put. Na een jarenlange uitbating wordt vanaf 1 april 2018 de fakkel overgedragen aan nieuwe uitbaters via een domeinconcessie.

In november 2017 startte de zoektocht naar deze nieuwe uitbater. Deze moet in ’t Forum een bruisende horecazaak uitbaten én daarbij de wijkwerking en ontmoetingsfunctie blijvend ondersteunen. Ook moet er ruimte blijven voor de huidige initiatieven die in ’t Forum plaatsvinden, zoals bv aquarel, biljart, bridge, naaien en nog zo veel meer. Een goede samenwerking met vzw ’t Forum is bovendien een must.

Heel wat belangrijke voorwaarden dus. De zoektocht ging van start en uiteindelijk bleek een groep van drie jonge, dynamische en enthousiaste dames de geschikte kandidaat om de komende 6 jaar de uitbating op zich te nemen. Zij hebben alle drie nog in ’t Forum gewerkt in hun studententijd en kennen het reilen en zeilen. Bovendien hebben zij heel wat frisse en vernieuwende ideeën om de samenwerking met de vzw, de wijkfunctie, de horeca-uitbating en het aantrekken van nieuwe doelgroepen te versterken. Wij wensen dit dynamische trio heel veel succes en kijken uit naar de opening!

Verkeersingrepen bij jou in de buurt!

goriks
Er staan heel wat verkeersingrepen en –werken op het programma in Edegem! Een studiebureau werkte de belangrijkste projecten uit. We lichten er graag enkele aan jullie toe:

Als één van de belangrijkste projecten binnen de verkeersingrepen lagen zo bijvoorbeeld de plannen van de heraanleg van het Sint Goriksplein voor. De buurt werd voor deze plannen ook bevraagd tijdens een participatiemoment. Het plein zal heringericht worden en zal ingekleed worden met heel wat groen, een overdekking met ruimte voor fietsenstalling én een veilige bushalte. Hiervoor werden heel wat suggesties en ideeën van de buurt meegenomen. Het nieuwe plein zal dus niet alleen mooi, maar ook functioneel zijn. Een absolute noodzaak voor de wijk!

Daarnaast zal ook de fietsverbinding tussen het Noulaertsplein en Hof Ter Linden aangepakt worden. Deze verbinding vormt een belangrijke schakel in het heel het project om het Fort 5 en Hof Ter Linden op een aangename en veilige manier met elkaar te verbinden. We hebben daar immers een groene long van maar liefst 90 hectare! Via fiets- en wandelverbindingen moet deze groene long voor iedereen toegankelijk zijn en willen we ervoor zorgen dat mensen die groene long ook echt leren kennen. Er valt immers heel wat moois te ontdekken!

Een nieuwe uitbater voor tennisclub De Dreef

Twee jaar geleden kocht de gemeente Edegem de gronden aan van TC De Dreef om zo te verzekeren dat er blijvend tennis gespeeld kan worden.  Door een aanpassing aan het Ruimtelijk Uitvoeringsplan konden we als gemeentebestuur de tennisclub op deze zone behouden.

De huurovereenkomst van tennisclub de Dreef eindigde op 31 januari 2018. De gemeente moest dus op zoek naar een nieuwe uitbater voor de tennisclub in de vorm van een domeinconcessie. Lokale binding, een goede uitbating met democratische prijzen, instaan voor het onderhoud, ruime openingsuren en algemeen de visie op de uitbating van de tennisclub zelf en het horeca-gedeelte waren de belangrijkste beslissingscriteria.

Deze criteria worden vervuld in het concept dat Ian Weynen voorstelde aan de gemeentelijke jury. De komende 10 jaar zal Ian tennisclub De Dreef uitbaten. Hij is al 16 jaar gediplomeerd tennistrainer en heeft dus heel wat ervaring. Hij voorziet ruime openingsuren en er zullen bovendien niet alleen trainingen en lessen georganiseerd worden, maar er zal er ook ingezet worden op nieuwe formules zoals: ‘start to tennis’, tennis workout, poule formule,… Verder zullen er jeugdstages en maandelijkse thema-avonden plaatsvinden. Tennis dus mee vanaf 1 april, want dan start het nieuwe tennisseizoen bij TC De Dreef!

Aandacht voor mobiliteit, wateroverlast en open ruimte voor site Agfa

Het ruimtelijk uitvoeringsplan, of kortweg RUP, voor de Agfa-Gevaert site werd voorlopig goedgekeurd. De Agfa-Gevaert site was jarenlang een fabriekssite, maar wordt al jarenlang niet meer gebruikt. De site bestaat voornamelijk uit hangars en betonvlaktes. Het omliggende woongebied, zoals de Minervastraat krijgt daardoor geregeld af te rekenen met wateroverlast. Met de ontwikkeling van deze site kunnen we dus niet alleen verloedering en verdere verwaarlozing van de site zelf aanpakken, maar kunnen we tegelijkertijd inspelen op het creëren van nieuwe woongelegenheden met ruimte voor meer groen en buffering om de omliggende straten te verlossen van de waterproblematiek.

Agfa Gevaert verkocht de site op Edegems grondgebied aan een projectontwikkelaar die de site zal ontwikkelen: Revive. Sinds 2016 denken de gemeente en Revive in nauw overleg na over de invulling. Het RUP bepaalt de krijtlijnen van hoe de site ingevuld zal worden. In het RUP staan duurzaamheid en wonen centraal. Daarbij zal er rekening gehouden worden met een goede mix van woningen en appartementen, ruimte voor buurtwinkels, groene ruimte en waterbuffering. Minstens 20.000 vierkante meter zal ingericht worden als groene ruimte en er zal een ondergrondse bufferkoker voorzien worden.

Ook voor mobiliteit is er heel wat aandacht bij de ontwikkeling van de site. Op de site zelf worden verschillende trage wegen voor fietsers en voetgangers voorzien zodat zij zich veilig kunnen verplaatsen. De site zal bovendien niet veel autoverkeer hebben: er zal geen doorgaand verkeer zijn en enkel toegang voor bestemmingsverkeer (bewoners en bezoekers). Op de rand van de site komt er bovendien een publieke parking met ruimte voor 50 wagens bij. Deze parking biedt bovendien een antwoord op de parkeerdruk in de wijk.

Met dit RUP zetten we een belangrijke en cruciale stap in aanloop naar de definitieve ontwikkeling van de site Agfa-Gevaert. We maken nuttig en slim gebruik van de oude fabriekssite en de niet-ingevulde open ruimte. We vullen deze open ruimte in met heel wat groen, een slimme mix van verschillende woonvormen, veilig verkeer op en ronde de site en extra aandacht voor de waterbuffering!